Skabelsestid – gudstjenester i det fri

Et lille glimt fra de forskellige initiativer i Skabelsestiden, hvor kirker i hele landet sætter fokus på skaberværket gennem for et eksempel gudstjenester i det fri.

En mandag aften drog en flok børn, unge og voksne fra FDF Hørning til skabelsestidsgudstjeneste i Adslev Skovkirke.
Efter fælles introduktion begyndte gudstjenesten med, at fem hold drog rundt i skoven til seks forskellige poster, der alle drejede sig om skabelse, natur, miljø, klima, evangelium, bøn og salmer.
Tilbage i Skovkirken bidrog alle hold med bibeltekster, bøn og salmesang, aflevering af poser med indsamlet affald og eksempler på naturens mangfoldighed. Nadveren var nordisk inspireret med havregrynskiks og æblemost. Aftensalmer blev sunget som afslutning kort før solnedgang.

I Veng sogn, nord for Skanderborg, afholdes hvert år i Skabelsestiden en friluftsgudstjeneste på stedet, hvor der i middelalderen lå en kirke i landsbyen Nr. Vissing. Stedet ligger i haven på gården, der af indlysende grunde har fået navnet ”Kirkegård”. Her samles menigheden en af de første søndage i september – i al slags vejr – for at fejre gudstjeneste i ”naturens katedral”. Sognets minikonfirmander medvirker, en dygtig trompetist ledsager salmesangen, og den fine håndlavede alterdug, der ikke længere er i brug i kirken, tages frem sammen med kunstneren Ejvind Nielsens fine kors i bornholmsk granit og skrotjern. Efter gudstjenesten byder menighedsrådet på hjemmebag og kaffe, mens snakken går i de smukke omgivelser.

Adslev Skovkirke (foto: FDF Hørning)

Veng sogn, friluftsgudstjeneste (Foto: Lise Palstrøm)