Skorup og Tvilum kirke er nye grønne kirker

Skorup+Tvilum kirke

Skorup og Tvilum kirke ligger i midtjylland. På nuværende tidspunkt opfylder de 28 punkter på tjeklisten.

Kirken fortæller om deres proces at de i menighedsrådet har arbejdet løbende på at blive et grønnere pastorat (Skorup-Tvilum Pastorat ved Fårvang).

Kirken formidler stof om skaberværket, klima, miljø og retfærdighed i kirkebladet, på kirkens hjemmeside, via sociale medier og ander informationskanaler.
Der ud over forsøger de at begrænser kirkens indkøb og køber genbrug når det er muligt. Dertil køber de madvare, som har mindst mulig klima- og miljøpåvirkning som fairtrade-mærket, lokalt produceret og økologisk. Skorup og Tvilum kirkerne overgår til mest muligt at informere elektronisk og til fortrinsvist at modtage aviser, tidsskrifter og publikationer elektronisk.
De afholdt nogle af deres møder og kursuser som videokonferencer, telefonmøder, via zoom eller ligende.

Hvor kirken fortæller at det sværeste har været at match økonomi med grøn klimalyst. Silkeborg Provsti har fået større fokus på den grønne omstilling, hvilket har hjulpet. Fx ved 5% ansøgninger.

Læs mere om Skorup og Tvilum kirkerne her

Tagget , ,