Sønder Omme kirkegård er ny Grøn Kirkegård

Sønder Ommer kirkegård

Sønder Omme Kirkegård er ny grøn kirkegård

Sønder Ommes kirkegård ligger i midtjylland. Kirkegården er på godt 12000 kvadratmeter og ligger omkring kirken i Sønder Ommes bymidte. Kirken blev det af Grøn kirke i 2021 og har lige siden haft ambitioner om at løfte deres kirkegård på til samme niveau som kirkens grønne omstillingsprojekt.

Om Sønder Omme kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 28 punkter på tjeklisten

Den grønne omstilling og biodiversitet ligger dem meget på sinde fortæller kontakpersonen fra kirkegården. De har derfor også valgt at betragte en optagelse i Grøn Kirkegård-konceptet som en station på vejen. De er blot begyndt og der er mange ting som de kan og gerne vil ændre i den nærmeste fremtid og ude på den lange bane. Umiddelbart kunne de allerede krydse de første tyve punkter af allerede for et halvt år siden, resten er kommet til siden da fortæller kirkegården.
Der er i gang med at omlægge flere arealer på kirkegården til "vilde steder", hvor græs og grus må vige for vilde planter, blandt andet på arealet udenfor kirkegården langs med diget - som de selvfølgelig også lader planter slå rod i til gavn for insekter. Det næste skridt på vejen bliver i en udvidelse af produktionen af kompost.

Der er ikke stødt ind i større praktiske vanskeligheder, den største udfordring ligger nok i at ændre nærmiljøets forhold til "vild med vilje"-idéen, noget som de vil forsøge at påvirke med hjælp af Sociale Medier og gennem et udvidet samarbejde med lokale foreninger og institutioner.

Læs mere om Sønder Omme Kirkegård på deres hjemmeside her