Tredje og afsluttende konference

22. – 25. maj afholdtes den 3. og sidste konference inden for det 2-årige ”Grundtvig”-samarbejde. Der var deltagere fra Letland, Slovakiet, Hviderusland, Tyskland, Sverige og Danmark. Et flot og godt samarbejde med stor inspiration.

Fra Danmark var vi syv deltagere. Alle deltagerne kom fra landmenigheder, hvor man arbejder med bæredygtighed på forskellige måder. Det vigtigste på konferencen var, at landene hver især præsenterede, hvad man har opnået i arbejdet for en grønnere og mere bæredygtig kirke. Der blev lagt meget entusiasme for dagen, og erfaringsudvekslingerne mellem lande og kirker var meget livlige. Fra dansk side præsenterede vi også, hvordan kirker her i landet arbejder med 48 punkter for at blive anerkendt som en grøn kirke. Den model var der flere deltagerkirker, der valgte at tage til sig og gøre til deres egen.

Projektet ”Education for Sustainable Development for smaller rural church congregations in Slovakia, Latvia, Germany, Sweden and Denmark” gennemføres af Danske Kirkers Råd/Grøn Kirke og er støttet af Grundtvig læringspartnerskab 2012-2014 under Den Europæiske Unions Program for Livslang Læring. Indholdet er udelukkende Grøn Kirkes ansvar. Europa-kommissionen er ikke ansvarlig for eventuel anvendelse af oplysningerne.

Af: Keld Hansen