Ugerløse kirke er ny grøn kirke

Vi har i Ugerløse kirke, arbejdet de sidste 6 måneder på at blive Grøn Kirke. Vi har et "Grøn Kirke-udvalg" som består af 4 personer graver/kirketjener, vores præst og 2 fra Menighedsrådet.

I kirken har vi blandt andet fokus på vores energiforbrug. Her prioriterer vi lavt energiforbrug samt bruger LED-pærer, hvor det er muligt.

Vi opfylder 43 punkter på tjeklisten, og vil fortsat arbejde videre på at opfylde flere.

Ønsket er at vi kan glæde os over at være med til at gøre alt hvad vi kan for at blive meget bæredygtige og spare naturen mest muligt.
Det mest ærgerlige er at kirkerne bliver betragtet som erhvervsejendomme, og dermed ikke kan være med i genbrugsordningerne for de forskellige affaldstyper. Kun det grønne affald kan vi omdanne.

Vi har hørt at Stifterne arbejder med at finde en løsning for at muliggøre affaldssortering, det håber vi at det lykkes, så vi kan sortere alt affald (ligesom hjemme).