Vær med til at samarbejde med spejdere – med aktiviteter om klima og miljø

Projektet ’Håb til handling’ vil gennem aktiviteter, indsigt og debat, skabe håb hos børn og unge, så de oplever at kunne gøre en konkret indsats for miljøet. Det er et partnerskab mellem KFUM-Spejderne, Folkekirkens Nødhjælp og Grøn Kirke – tre organisationer, der deler det kristne menneskesyn og et stærkt værdifællesskab omkring at beskytte naturen og vores fælles klode.

Har I lyst til at bidrage til at give børn og unge indsigt i omtanken for guds skaberværk? Vil I være med til at give håb, der inspirerer til konkret handling for at mindske klimaforandringerne, og samtidig fremme forholdet mellem kirken og børn og unge? Så er dette projekt måske noget for jer.

Gennem projektet ’Håb til handling’ kan jeres kirke indgå i et samarbejde med den lokale KFUM-Spejdergruppe, og sammen danne rammen for aktiviteter, der giver børn og unge mulighed for at handle lokalt på klimaforandringerne. Der er brede rammer for samarbejdet, men kan for eksempel bestå af 2-3 møder/aktiviteter om året, der omhandler klima og miljø og tager udgangspunkt i omtanken for den gudskabte verden, der er givet til os, samt hvordan globale fænomener kan løses lokalt. Eksempler på aktiviteter med spejdergruppen kan være udendørs gudstjeneste med plantning af træer, pilgrimsvandring med refleksioner eller en høstgudstjeneste med refleksioner om den mad, vi bliver givet og vores forhold til naturen. Det kan også være, at spejderne besøger den lokale kirke, eller præsten kommer forbi til et spejdermøde. Vi hjælper gerne med inspiration. Udover at aktiviteterne bidrager til handling lokalt, kan samarbejdet også medvirke til at den personlige relation mellem kirken og spejderne bliver styrket. Den personlige relation er altid vigtig og konkret fremmende for forståelsen af naturens og klimaets plads i en kristen tilgang til verden.

Samarbejdet er en oplagt mulighed for at give børn og unge indsigt i omtanken for den gudskabte verden og hvilke forpligtelser, der hører med til dette. Samtidig giver det mulighed for at skabe en relation til børn og unge i sognet gennem samtale og dialog om et nærværende og relevant emne.

Vil I være med?
Hvis det lyder som noget for jer, eller I blot vil høre mere så kontakt projektmedarbejder Mathilde Korning Andersen på mail: mathilde@kfumspejderne.dk eller telefon: 23703624.

Foto: Andreas Bastrup Larsen

Foto: Christian Blom Bloch