Verdensmålsbogen – Verdensmål i lyset af den kristne tro

Læs Verdensmålsbogen her: https://www.verdensmaalsbogen.dk/

I Verdensmålsbogen kan vi finde inspiration til gudstjenester, børnekirke, konfirmations-undervisning, cellegrupper og meget andet. I bogen finder vi refleksioner over, hvad Bibelen og kristendommen har at sige om de enkelte Verdensmål. Temaerne er langt fra nye for kirken, men forhåbentlig kan denne bog inspirere til nye vinkler, tanker og handling.

Verdensmålene repræsenterer noget nyt og noget gammelt. Kampen for fred, miljø og retfærdighed er på ingen måde ny. Men det er aldrig før sket, at verdens ledere er blevet enige om så omfattende og ambitiøse mål for fremtiden. Verdensmålene skaber en ny drivkraft. De giver os en chance, som vi må gribe. Det skylder vi alle, som fortsat lever i fattigdom og uretfærdighed. Det skylder vi de nye generationer, som skal arve jorden. Kan Bibelen, den kristne tro og teologisk refleksion være en ressource i arbejdet med Verdensmålene? For at opnå Verdensmålene må vi stå sammen. Alle kan tage ansvar, om det er i større sammenhæng eller i det små.

Hvad bogen bl.a. siger om klimaforandringer:

"I FN’s Verdensmål 13 lyder det, at vi skal bremse klimaforandringerne. Desværre er de menneskeskabte klimaændringer i gang allerede, men vi har mulighed for at bremse dem. For at hindre de mest dramatiske klimaforandringer, må vi sørge for, at den globale temperaturstigning ikke overskrider 1,5 grader. Det er muligt at realisere, men i så fald må verdens stater tilsammen reducere udslippet af klimagasser med 50% før 2030. Skal vi klare det, er vi nødt til at arbejde sammen globalt, så både enkeltindivider, civilsamfund, erhvervsliv, stater og internationale organisationer tager deres del af ansvaret."

"I FN’s Verdensmål 7 står der, at alle mennesker skal have adgang til bæredygtig energi til en overkommelig pris inden 2030. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, bruger tre milliarder mennesker røgfyldte ovne eller bål for at tilberede mad, og omkring fire millioner dør hvert år som følge af denne skadelige røg. Skal vi nå Verdensmål 7 om bæredygtig energi, kræver det en stor satsning. Vi må gøre den grønne energi mere effektiv, og vi må sikre, at alle kan købe strøm til en pris, de har råd til. Alle skal have mulighed for at lave mad uden sundhedsskadelig røg og for at kunne læse lektier med lys, når solen er gået ned."