Voerladegård Sogn er ny grøn kirke

Vi har arbejdet med tjeklisten i et års tid, men omstillingen har været undervejs over flere år. Nu er vi så langt, at vi ønsker at gå et spadestik dybere for at ændre vores fælles mindset. Bl.a. har vi vedtaget at have Grøn Kirke på, som et fast punkt på dagsordenen hver gang vi har menighedsrådsmøde. På kirkegården er vores kirkegårdsleder og medarbejdere meget opmærksomme på den grønne omstilling og er på mange måder meget længere end vi er i menighedsrådet.

Vi har arbejdet på at de forskellige områder i kirken bliver mere klimavenlige. Vi har årligt temagudstjeneste med fokus på Gud, skaberværket, klima og miljøet. Derudover samler vi ind i kirken til støtte af kirkelige klima- og miljøprojekter i verdens fattige lande og/eller i truede områder.

For at passe godt på skaberværket, har vi stor fokus på kirkens energiforbrug. Her er nogle af de tiltag vi gør brug af:

• Vi prioriterer lavt energiforbrug og god brændstoføkonomi ved indkøb af f.eks. fryser, vaske- og opvaskemaskine, pc og maskiner til kirkegården.
  • Vi bruger LED-pærer, hvor det er muligt.
  • Vi opvarmer med varme, der produceres mest muligt miljø- og klimavenligt.
  • Vi begrænser brugen af vand.
  • Vi køber certificeret klimavenlig strøm.

Vi arbejder fortsat på flere grønne tiltag, i håb om at passe på skaberværket.