Vores generations største opgave

Klimaminister Rasmus Helveg-Petersen var 18. maj på besøg i Sct. Jørgensbjerg Kirke for at lære mere om Grøn Kirke. Efterfølgende skrev ministeren dette indlæg.

Vi kender forskernes advarsler. Havene vil på bare en enkelt generations levetid stige 45 cm eller mere, og mod slutningen af vores børns liv vil planeten formentlig være næsten 4 grader varmere. Hvis vi ikke gør noget. Det er voldsomme forandringer på bare en enkelt generations levetid. Faktisk så voldsomme, at jeg tror de fleste af os kan fornemme dem. Voldsom nedbør, som vi ellers kun kender fra rejser sydpå, er blevet en del af vores hverdag, og stormfloder, der tidligere kom en gang hvert hundrede år, er i dag blevet noget vi helt naturligt sikrer os mod.

Bedre at forebygge end betale prisen for ikke at handle

Men ligeså klart som forskerne har tegnet problemet op for os, ligeså knusende enkel er løsningen. Vi skal skifte kul ud med vind, og benzin ud med el - hurtigt. Og ja, det kommer til at koste noget, for det er på kort sigt billigere at blive ved med at fyre et ekstra læs kul ind i ovnene, end at tage ansvar for at bremse de globale klimaforandringer. Men de kræfter hos moder natur, som vi her har sluppet løs, efterlader ingen tvivl om, at det bedre kan betale sig at forebygge klimaforandringerne end at betale prisen for ikke at gøre noget.

Ansvaret og opgaven er vores

Og ansvaret ligger hos vores generation, for vi er den sidste, der for alvor kan bekæmpe klimaforandringerne. Som politiker mener jeg ikke, det er en opgave vi kan vælge fra, den er vores og den skal løses. Og derfor er første skridt at stoppe med at diskutere om det ikke var bedre for os at andre lande gjorde mere. For jo, det ville det selvfølgelig være. Men selvom det lyder tillokkende, kommer der ikke nogen og fordeler ansvaret retfærdigt. Vi kan kun løse opgaven, hvis alle gør en indsats, og tager ansvar lige præcis der hvor de kan og der hvor de er.

Det gør en forskel

Og det her Danmark i særlig grad kan bidrage, ved at vise, at det kan lade sig gøre at bekæmpe klimaforandringerne. Når vi opstiller vindmøller viser vi, at det kan lade sig gøre at integrere vind i el-systemet, uden at vi behøver at bekymre os om, hvorvidt der er strøm i kontakten. Og samtidig er vi med til at presse priserne på grøn energi ned, så den grønne bliver billigere end den sorte. I dag er det sådan, at en ny vindmølle opstillet på land producerer billigere energi end et nyt kulkraftværk. Og sådan er det jo kun fordi vi har turdet satse på vindmøllerne i mere end 25 år.

Vi må gøre noget

Min opfordring til både politikere, vælgere og borgere er derfor, at vi holder op med at diskutere om problemet eksisterer, og i stedet for selv begynder at gøre noget der hvor vi har allermest indflydelse. Nemlig på vores egne handlinger. Og de erfaringer vi gør os skal vi bruge til at hjælpe andre i gang, og inspirere dem til, hvordan de også kan påtage sig ansvar. Og det er heldigvis min erfaring at de lande vi samarbejder med er endog meget ivrige for at høre hvad vi har af erfaringer. Som de siger i Asien er Danmark first mover, men de er fast mover.

Målet er at have naturen i balance

I den politiske debat i Danmark bruger vi masser af tid på at diskutere om elprisen er for høj, om varmekunderne bliver snydt, om vindmøller ødelægger udsigten og om det ikke ville være billigere at bruge kulkraft lidt længere tid. Så lang tid at man nogle gange kan glemme hvad det hele drejer sig om. For det handler ikke om, at opstille vindmøller. Eller om at forhindre afbrænding af kul. Målet er at have naturen i balance, så menneskeheden kan trives. Det er et mål i sig selv at bevare økosystemerne, isbjørnene, skovene, fiskene og det hele. Og det mål deler vi heldigvis på tværs af grænser og kulturer

Rasmus Helveg-Petersen
Tagget