10 ting du kan bruge din kaffegrums til

Danskerne er det fjerde mest kaffedrikkende folk i verden. Vi drikker omkring 3-4 kopper om dagen (Sundhed.dk). Så der produceres en stor mængde kaffegrums, som helt fejlagtigt ender i skraldespanden, selvom det har en lang række gode egenskaber, når det kommer til eksempelvis haven og planter - du kan eksempelvis bruge det som gødning, i komposten og til insektbekæmpelse, men kaffegrums kan med fordel også anvendes til rengøring, madlavning og velvære.

Kaffegrums er også noget, som der findes meget af i kirkerne, da der altid er kaffe på kanden til stort set alle arrangementer og i dagligdagen i kirkerne. Hanne Mose, graver ved Hornbæk Kirkegård i Randers, har set potentialet i kaffegrumset, og de er begyndt at indsamle det i sognegården og anvende det på kirkegården. Det er et ganske nyt projekt, hvor de har stillet en spand i køkkenet frem til kaffegrumset, som Hanne så tager med ud på kirkegården og bruger. Herunder har Hanne samlet 10 gode grunde til at genbruge kaffegrumsen.

10 ting du kan bruge din kaffegrums til

1. Gødning til haven

Kaffegrums er velegnet som gødning på grund af det høje indhold af syre - brug det som gødning i haven til bl.a. Hortensia, Azalea, Rhodendendron, Kamelia, roser og lignende surbundsplanter.

For en knapt så sur gødning, kan kaffegrumsen med fordel blandes med afklippet græs, brune blade eller lignende for at neutralisere syrligheden. Du kan desuden anvende kaffegrums, når du sår grøntsager, eksempelvis gulerødder eller radiser.

2. Lav din egen kompost

Kompostering er en naturlig proces, der sker, når organisk materiale, som fx grøntsagsrester, blade, græs og lignende forrådner og bliver til et mørkt og næringsrigt materiale - kompost.

Ved at anvende kompost i haven, giver du jorden vigtige næringsstoffer, hvilket resulterer i bedre levevilkår for dine planter, og du kan med fordel tilføje din kaffegrums til kompostbunken.

3. Ændrer farven på hortensia

Hortensiaen er en skøn plante med smukke blomster, som findes i mange farver. Farven er afhængig af jordens pH-værdi, så ved at gøde planten med kaffegrums, kan du ændre farven på blomsterne fra at være pink til lyseblå.

4. Hold katte på afstand

Får du uønsket besøg af katte i din have? Du kan med fordel blande kaffegrums med appelsinskal og sprede det i haven for at undgå kattebesøg. Katte bryder sig ikke om duften af kaffe og appelsin, så denne blanding er en effektiv og uskadelig metode til at holde dem på afstand.

5. Insekt- og sneglemiddel

Kaffegrums indeholder koffein, som er giftigt for visse insekter og snegle, og dermed kan kaffegrums med fordel anvendes som insekt- og sneglemiddel både inde og ude. Brug fx tørret kaffegrums til at slippe af med myrer, myg og skadedyr eller snegle i dine havebede.

6. Fjerner lugt

Tør kaffegrumsen som små kugler og placer dem i køleskabet, fryseren eller lignende, for at fjerne lugt. Du kan også hælde kaffegrumsen i en strømpe, binde knude på og anvende dem som luftfriskere - læg dem i løbeskoene, sportstasken, under bilsædet eller lignende for at slippe af med kedelige lugte.

Du kan med fordel også have en skål stående med kaffegrums ved køkkenvasken - har du hakket løg eller hvidløg, kan du let fjerne duften fra fingrene ved at ved at vaske hænder i kaffegrumsen.

7. Fjern genstridige pletter

Brug kaffegrums som opvaskemiddel, hvis du har problemer med at rengøre dine gryder og pander. Smør lidt kaffegrums på en klud og gnid det på pletten - bør ikke gøres på teflon-belægning eller lignende.

Du kan også anvende kaffegrums til rengøring af køkkenvasken og grillen.

8. Gør kødet mørt & lækkert

Tilføj en smule kaffegrums til marinaden eller rubben, når du marinerer kød. Det syrlige kaffegrums kombineret med salt er med til at gøre kødet mørt, fremhæve smag samt give en god og sprød skorpe. Du kan med fordel lave en skøn barbeque-marinade med kaffegrums blandet af eksempelvis salt, paprika, farin, peber, kaffegrums, løg, hvidløg og koriander.

9. Lav din egen ansigtsmaske eller body-scrub

Lav en lækker ansigtsmaske eller body-scrub med ganske få ingredienser - resultatet er blød og fin hud.

Body-scrub

3 dl groft salt eller sukker

2 dl tørret kaffegrums

2 dl olie (valgfri - eksempelvis olivenolie eller kokosolie)

Evt 1 spsk vanilje

Bland alle ingredienserne sammen og opbevar det i en stor beholder med låg. Anvend scrub’en 1-2 gange om ugen.

Ansigtsmaske

1 spsk kaffegrums

1 spsk honning

1 spsk yogurt

Bland alle ingredienserne sammen og smør det i ansigtet. Lad det virke i 20 minutter og skyl det af med rent vand, mens du masserer ansigtet let.

10. Kaffegrums som øjencreme

Bland en smule kaffegrums med vand og smør det på omkring øjnene for at fjerne hævelse og mørke rander under øjnene. Lad det sidde i ca 15 minutter før du fjerner det. Koffeinen i kaffegrumsen virker anti-inflamatorisk og er med til at fjerne rødme, mørke rander mm.

Tagget , , ,