Fællesspisning mod madspild

Når man skal lave aktiviteter, der sætter bæredygtighed på dagsordenen, kan det være smart at tænke det sammen med allerede-eksisterende tiltag. Det var netop hvad Nørresundby Kirke gjorde, da de inviterede til Fællesspisning mod madspild, som en del af deres årlige Kirke-Kultur-Uge.

Lige siden 1998 har Nørresundby Kirke afholdt Kirke-Kultur-Uge. Igen i år betyder det, kirken inviterer til et alsidigt og spænende program med f.eks. kunstforedrag, koncerter og gudstjenester. Som en del af programmet inviterede kirken desuden til arrangementet Fællesspisning mod madspild, som på én gang var en aften med fællesskab og gode snakke og fokus på det store bæredygtighedsproblem i Danmark, som madspild er. Hvert år smider vi mere end 469.449 tons mad ud, hvilket svarer til, at hver femte indkøbsvogn ender direkte i skraldespanden. Det har selvsagt negative konsekvenser for både pengepungen og klimaet.

Derfor skulle aftenens menu laves af råvarer, som ikke længere kan sælges i butikkerne, med som sagtens kan blive til et godt måltid. Der kan være mange grunde til, at helt og aldeles spiseligt mad frasorteres i butikkerne. Varerne kan f.eks. være beskadiget, og det var netop tilfældet med de ris, der blev serevet sammen med aftenens vegetarret. Det var nemlig såkaldte knæk-ris: knækkede basmatiris, som normalt frasorteres i den proces, hvor ris opgraderes fra brune til polerede ris.

Knæk-risene var købt i Folkekirkens Nødhjælps butik Wefood. Her sælges overskudsvarer, som intet fejler, men som alligevel havde kurs mod en container. Overskuddet fra Wefood-butikkerne går til mennesker i nød.

Se Nørresundbys opslag om fællesspisning på deres facebook her

links: