Auning kirkegård er ny grøn kirkegård

Auning kirkegård

Auning Kirkegård er ny grøn kirkegård

Auning ligger på Djursland.
Auning kirkegård er en traditionel dansk landsbykirkegård (selvom kirken har status af bykirke) beliggende i den lille tidligere stationsby Auning, som ligger ca 24 km fra Randers og 42 km fra Aarhus, ude på Djursland. Kirkegården har ca. 1000 kistegravpladser og små 400 urnegravpladser. Hertil kommer fællesplæne og en mindeplæne med markering af plænesten.

Mange kistegravsteder bliver nedlagt og i stedet kommer der græs, urnegravsteder og senere mere naturpræget og skovkirkegård i den nordre ende hvor der er flest nedlagte gravsteder.

Om Auning kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 17 punkter på tjeklisten
  • Auning Ligger i Midtjylland

Kirkegården fortæller at de har i ca. et år haft tjeklisten til grøn kirkegård til at ligge og er blevet overraskede over hvor meget de egentlig gør i forvejen som tæller med i Grøn Kirkegård. Nogle af de seneste tiltag Auning kirkegård har fortaget er, at de besøgende selv sorterer mere affald. Selv har de en container til plast/metal/mad og drikkekartoner samt en til restaffald. Madaffald og køkkenaffald afleveres til sognehus som har dagrenovation.

Der ud over fortæller de afslutningsvist at de lige har plantet flere bi venlige stauder.

Læs mere om Auning kirkegård på deres hjemmeside her

Tagget ,