Avedøre Kirke er ny grøn kirke

Avedøre kirke har arbejdet med tjeklisten siden februar og kan nu krydse 27 punkter af og er dermed med i netværket af grønne kirker.

Avedøre Kirke har haft en god og spændende proces med at blive grøn kirke. Her fortæller de om oplevelsen:

"I februar var menighedsråd og ansatte på et internat i Haslev, hvor der skulle arbejdes med vision for Avedøre Kirke.
En af dagene skulle folk dele sig op i grupper og arbejde med noget, som de brændte særligt for og gerne ville have mere af i Avedøre Kirke.

Det var fornøjeligt, at se hvordan der hurtigt blev dannet to store grupper, hvori en god blanding af ansatte og valgte medlemmer fra menighedsrådet var repræsenteret for at diskutere ’Grøn Kirke’.

Der blev brainstormet løst og fast om, hvilke tiltag man kunne lave, og hvilke forbedringer, der kunne indføres med hensyn til forbrug, bæredygtighed samt forkyndelsesmæssige tiltag og arrangementer.

Det skinnede tydeligt igennem, at her var noget som folk brændte for, og hvor kreativiteten og viljen åbnede op for forskellige måder at være kirke på.

Derudover har det været interessant og overraskende at se og høre, hvor hurtigt bevidstheden om det med at være ’grøn kirke’ viste sig til forskellige møder.!

Oktober 2019

Tagget , ,