Jørlunde Kirke er ny grøn kirke

Jørlunde Kirke nær Slangerup i Nordsjælland er ny grøn kirke. Her fortæller præsten i kirken lidt om deres proces:

"Jørlunde menighedsråd blev ved sidste rådsmøde d. 18. september præsenteret for muligheden for at blive grøn kirke. Inden da havde jeg, som sognepræst, talt med kirkens graver om, hvordan man kunne tænke grønt på kirkegården.

Ved menighedsrådsmødet var der meget positiv tilslutning, og næstformanden kunne supplere med, at der netop var købt sparepærer til kirken.

Jeg mødtes også med kirkeværgen, og vi gennemgik punkterne på tjeklisten for ”grøn kirke”. Ud over de afkrydsede punkter, vil der blive arbejdet for cykelparkering ved kirken. Vi vil også bestræbe os på at rengøringsmidlerne er miljømærkede og at indkøb af madvarer er med mindst mulig klima-miljøpåvirkning."

September 2019