Bæredygtig julepynt

Tekst og billeder er fra Helene Rasmussen sognepræst i Sæby og Gershøj kirke.
Bliv inspireret til at at lave bæredygtigjulepynt i kirken eller derhjemme.

Hvad er tanken og motivationen bag ved at lave pynt til kirken der kan bruges igen og igen?

Vi er Grøn kirke og det er til stadighed med i vores overvejelser og beslutninger, hvordan vi kan udfolde det i hverdagen. Vi er optagede af bæredygtighed og af ikke at bruge flere ressourcer end nødvendigt. Det er i korthed tanken bag. Menighedsrådet har tillige besluttet, at vi skal pynte med det, vi finder i den danske natur og haver. Det hænger sammen med to ting: at vi ønsker en pynt, der afspejler årstiden og naturen her hos os, samt at vi ikke mener, det giver mening at købe blomster, der er dyrket i det fjerne med stort forbrug af vand, samt energi til transport.

Hvilke materialer bruger I, og hvem står for at lave det?

Vi bruger forskellige materialer. Noget af det køber vi som nyt, noget af det køber vi i genbrugen. Det kan være garn, forskelligt papir, kugler, perler, piberensere, bånd, grene fra naturen, frøstande fra blomster. Vi har en konsulent tilknyttet som ideudvikler. Hun er god til at få ideer til, hvad vi kan lave ud af de materialer, vi har. Det er kirkens gravere, ideudvikleren, en frivillig og mig selv, der laver det.

Hvordan kan man selv gå i gang i sin egen kirke?

Man skal nok først og fremmest have lyst og synes, det er en god ide. Der skal naturligvis sættes ressourcer af til det. Måske I har en frivillig eller en gruppe af frivillige, der vil stå for det. Måske der er en blandt de ansatte, som synes, det er sjovt at arbejde med, og som kan få timer til det. Man kan finde ideer i blade og på sociale medier. Man er også velkommen til at kontakte mig for uddybning.

Julepynt

Her er der brugt papirspose.
Du kan enten klippe et hul formet som lys i posen. Eller klippe en figur formet som et lys ud af et andet papir og lim på.
Du kan eventuelt dekorere papirsposen hvis du ønsker mere farve eller vil have børn med.

Julepynt

Her der der brugt vinpropper, maling og pensler.

Julepynt

Dette er en gammel bøjle der bliver strukket ud så den har en cirkulær form. Du kan nu med ståltråd binde blomster på til en julekrans.

julepynt

Du kan også gå i din yndlings genbrugsforretning og købe filt eller stof, perler, palietter og tråd. Derefter kan du følge denne guide fra CChobby og sy dit eget julepynt (https://www.cchobby.dk/julepynt-i-filt-med-perler-og-broderi-v15746)

julepynt
Julepynt