Bæredygtig bustur i Roskilde Stift

Ungerne blev vækket ekstra tidligt den morgen. De blev gennet gennem morgenmadsritualet, fik tøj på og sendt i skole, hvor de hurtigt måtte vinke farvel til mig, og så var jeg videre på vej til arbejdet.

Den 23. september havde Roskilde stifts grønne udvalg, i samarbejde med Grøn Kirke, inviteret menighedsråd og ansatte til bustur med start fra Himlingøje kirke, der ligger i Stevns kommune. Min kollega Otto var der allerede, da jeg kom, alle termokander var taget i brug og kaffekopper hentet i Vråby, for normalt kan jeg ikke byde 35 mennesker på kaffe.

Himlingøje Kirkegård - bænk af genbrugssten fra egen kirkegård og blomstereng, der får lov at vokse vildt.

Varmen i kirken var tændt denne fredag morgen. Det var koldt, og vi startede inde. Vi har tids- og temperaturstyring på vores el anlæg, så de elektriske rør under sæderne starter højest 6 timer før med at varme op. Hurtig opvarmning, hurtig nedkøling og ingen grundvarme er det, der er bedst for vores kirke.

Jeg fik ordet og stillede mig op i koret, det er der præsten plejer at stå, meget uvant for mig. Blikket løb hen over deltagerne mens jeg fortalte lidt om, at kirken blev bygget i 1100 som romansk rundkirke og ombygget i 1475 til sengotisk stilart. Der er få rester af rundkirken tilbage på loftet. Jeg gik videre med at fortælle om, at den syvarmede stage er fjernet fra alteret, pga. sod der sviner, og at vi derved kan nøjes med én buket frem for to samt se alterbilledet bedre. Alterbuketten er vi selvforsynende med februar til december, da jeg er imod drivning i væksthuse og transport med fly og skib og lastbil fra Afrika og Spanien.

Lone Hage Rasmussen fortæller om bæredygtige initiativer på Himlingøje Kirkegård

Derefter havde jeg en time til at fortælle om grønne tiltag på kirkegården, og om at det ikke har kostet kroner, men hårdt arbejde, flid og interesse. Jeg fortalte om, at det er svært når menighedsrådet i Himlingøje ikke er interesseret i at lave kirkegård for biodiversitet, de vil have kirkegård for mennesker. Mennesker, som i min optik, har efterkommere, og som skal arve vores udsultede jord, som vi har pligt til at levere i god stand. Det, at vi ikke er enige, tror jeg er vigtigt at fortælle om, da det kan hjælpe andre med ikke at give op, selvom man ser forskelligt på tingene.

Der er store følelser forbundet med kirkegårdene og deraf ofte modstand overfor nye tiltag. Formidling af budskab ved alle, især præster, har høj prioritet, og det samme kan man sige om at gøre kirkegårdene flotte. Nutidens mennesker er så lidt ude, så når vi er det, skal det røre os, når vi vælger at bruge tiden på besøg på kirkegården.  Man kan ikke nøjes med kun at sætte fuglekasser op, fuglene skal også have insekter og orme at leve af samt vand at drikke. En vild med vilje kirkegård udelukker slet ikke en pæn og velholdt kirkegård. Det kan fint gå hånd i hånd.

Skal jeg nævne et par ting jeg talte om, kan jeg anbefale at sætte mursejlerredekasser op i lugerne på tårnet, da det er en truet fugleart. Du kan få hjælp af mursejlerne.dk.

Jeg kan anbefale at få lavet en udviklingsplan, som kan indarbejde ting som komposteringsanlæg, rodehjørner (insekthoteller) og bede, hvor man kan lade de visne blade ligge og formulde. Man kan tage højde for at få vand til dyrene, sten de kan gemme sig under og over, billebanker og kunst til hjerte og hjerne. En udviklingsplan er vores arbejdsredskab og fælles mål, så vi ikke skal diskutere hver gang, om et træ skal plantes eller en busk graves op.

Flokken med besøgende denne fredag morgen skulle videre med bussen til Herfølge og Nordrup kirkegård og retur. Jeg håber, de har fået noget brugbart at tage med hjem fra dagen. Biodiversitet og energibesparelser, naturens ressourcer går hånd i hånd, noget der interesserer mig og mange andre meget. Jeg selv er med i en ERFA-gruppe for alle med interesse for kirke, kirkegård og biodiversitet, og man kan finde kontaktoplysninger på Grøn Kirkes hjemmeside. Vi tager gerne flere med i gruppen og opretter gerne flere grupper rundt om i Danmark.

Skovkirkegården i Herfølge med rundvisning af kirkegårdsleder Kim Bo Jensen

Bålhytten i kirkeskoven ved Nordrup Kirke og rundvisning ved præst Jacob B. Møller

Jeg kunne have ønsket mig at invitationen havde været sendt ud på DAB´en, der var åbenbart en del, som ikke havde fået den. Måske havde Tryggevælde provstis kirker heller ikke fået den, selvom de havde kortest at køre. Min formand kom, som den eneste herfra og tak for opbakning. Opbakning som jeg ikke ser meget til normalt. Det var spændende at få besøg udefra og fortælle om stedet. Dejligt at få at vide af andre, at de synes om ens arbejde.

Ingen vågner om morgenen og tænker, at nu vil de lige ødelægge verden med overforbrug eller smide affald i naturen. Vi er alle nogens børn, og vi vil jo vores efterkommere det bedste. Det bedste starter med vanen, og det der er nemmest. Vi kan alle starte med det nemmeste, så er der kun det nemmeste tilbage. Det vil anspore vores naboer til at gøre det samme.  Kirkegårdene er til for de levende med tanke på de døde. Memento Mori - husk du skal dø.

Skrevet af graver Lone Hage Rasmussen, Himlingøje Kirkegård

Tagget , , , , ,