DKR plantede håb på årsmøde

Repræsentanter fra Danmarks kirkesamfund og kirkelige organisationer plantede ved Danske Kirkers Råds årsmøde et håbstræ ved Købnerkirken i Sundby. Samtidig fik træprojekterne i Myanmar og Cambodja støtte.

Ved Danske Kirkers Råds årsmøde d. 29. april 2017 blev der afholdt en gudstjeneste med temaet "Kirken som håbsbærer". Baptistkirkens leder Lone Møller-Hansen var liturg og ledte bl.a. forsamlingen i en håbsbekendelse. Biskop Henrik Stubkjær prædikede, og efter gudstjenesten gik forsamlingen ud til Skotlands Plads foran Købnerkirken og plantede et hjertetræ. Købnerkirken har et samarbejdsfællesskab omkring pladsen og det var brugergruppen, der havde udvalgt træet.

Håbstræ
DKR plantede håbstræ

Træ-velsignelse

Lone Møller-Hansen plantede træet, Jesper Mølgaard fra Købnerkirken vandede det og til sidst fik træet og deltagerne en velsignelse med:

Må solen, jorden, regnen og vinden styrke dig og samle sig i dig.
Må dine rødder gå dybt i jorden og dine grene strække sig mod himlen.
Må du finde rigeligt med vand og plads til at vokse.
Må du rense luften med dine grønne lungerog holde på jorden med dine rødder.
Må mennesker finde glæde i dig.
Må du holde håbet grønt, give troen grene at klatre i og give kærligheden vækst.
Må du være et tegn blandt mange på Guds kærlighed.
Må vi leve med dig under Guds kærligheds magt.
Amen.

Del af Plant Håb i Verden-kampagne

Træplantningen skete som led i kampagne 'Plant håb i verden', som er sker i samarbejde mellem Grøn Kirke, Danmission og Folkekirkens Nødhjælp i Reformationsåret 2017. Med inspiration i anekdoten om Martin Luther der svarede på spørgsmålet: ”Hvad ville du gøre, hvis verden gik under i morgen? Så ville jeg plante et æbletræ i dag” plantes træer i Reformationsåret.

Det sker både i Danmark ved lokale kirker, i provstier, og i samarbejde med skoler, men også ude i verden – i Cambodja og i Myanmar for at bevare skov og træer i områder udsat for skovhugst og erosion.

Samtidig med den lokale træplantning i Sundby, blev der givet støtte til træprojekter i Myanmar og Cambodja. Hvert projekt støttes med 500 kr.

​Læs mere om Plant håb i verden