Simon Peters Kirke planter æbletræer

I Grenaa har de på fornemmeste vis inkluderet både Lutherundervisning, spisning og fællesskab i deres træplantningsprojekt, i et samarbejde mellem kirken og FDF kredsen
Træplantning i Grenaa

Da Simon Peters Kirke i Grenå modtog et brev om ”Plant Håb i verden” kampagnen, synes de det var en god idé at plante træer sammen med den lokale FDF kreds.

Kordegn ved Grenaa sogn og leder af FDF kredsen Jette Maul Nielsen fortæller hvordan det gik til: ”Da man kunne støtte Myanmar med et træ, og FDFs eget missionsprojekt også er Myanmar, så slog vi de to ting sammen. Vi fik en sponsor til vores træer (vi har plantet to, et ved kirken og et ved FDF Huset) og så planlagde vi følgende:

To munke (præsten Christina Philipstatt og jeg klædt i sorte munkekutter, som vi havde lånt i vores lokale amatørteater) kommer ind i kirken, hvor der ikke er tændt lys på alteret. Den ene slår sig og bander lidt højt. Den anden forsøger at sælge ”ham” et afladsbrev (hvor beløbet vil gå til ”fredagsslik” til biskoppen). Børnene får forklaret hvad afladsbrev er, hvorefter den første munk sætter sine teser op midt i kirken og den anden tænder for lysene på alteret. Herefter fortæller munkene på skift om Luther, om teserne, om det med at plante et træ, om håb.

Salmerne var ”Nu fryde sig hver kristen mand”, ”Livstræet” og ”Du, som har tændt” – udover disse sang vi FDFs egen Myanmar sang fra vores sangbog ”March & Lejr”, som alle børnene kendte. Til sidst gik vi alle ud i haven bagved kirken og plantede et æbletræ. Og så var der spisning. I løbet af spisningen kunne børnene skrive bønner/teser og sætte dem på et billede af en Playmobil-Luther, der var forstørret lidt! Alt i alt en rigtig hyggelig aften med god stemning!