Egeris Kirke er ny grøn kirke

”Vi vil gerne være med på Grøn Kirke holdet” – Sådan lyder det fra sognepræst Birgitte Kjær fra Egeris Kirke ved Skive.

I Egeris Kirke har det ikke været nødvendigt at arbejde længe med Grøn Kirkes tjekliste. De lavede et grønt udvalg i efteråret bestående af en repræsentant for kirkegården, en fra det praktiske personale, en præst og et menighedsrådsmedlem, og det var ikke svært for dem hurtigt at få sat de 34 krydser på tjeklisten.

Egeris Kirke er nemlig en helt ny kirkebygning, som ligger der, hvor den gamle kirke tidligere lå. Den blev indviet i 2018, og undervejs i byggeprocessen tænkte menighedsråd og medarbejdere grønne tiltag ind i opførelsen, hvor de kunne.

De glæder sig til at fortsætte processen med at være grøn kirke, og den næste opgave for udvalget bliver at overbevise menighedsrådet om at købe økologisk, hvor det er muligt.

November 2019