Tips fra en kirkegård ved vintertid

Selvom vinteren er over os, er der stadig masser at gøre på kirkegårdene rundt omkring i landet. Oprydning fra blæsevejr, snerydning og saltning er nogle af de opgaver, der fylder for graverne i vintertiden.

Vintertid i Vester Hassing

Leif Christensen fra kirkegårdsfællesskabet ved Vester Hassing kirke har dog også andre planer for vinteren. For i år skal der laves insekthoteller hen over vinteren. Et insekthotel er et kunstigt habitat, som er med til at huse de mange insekter, der er på en kirkegård, så de kan overvintre og gemme sig fra rovdyr.

Udover projektet med insekthoteller er der også blevet bygget fuglekasser, som vil blive sat op i løbet af vinteren. Fuglekasserne er blevet konstrueret af borgere fra et nærliggende bosted, og de skal bl.a. også være med til at opsætte fuglekasserne.

Vester Hassing kirkegård har lavet en masse tiltag med hensyn til drift og vedligeholdelse af kirkegården. I dag er der kun eldrevne maskiner, grusgangene er blevet omlagt til græsgange, der er etableret områder med vildtvoksende græs, og der er opsat bistader. Alt sammen for en mere grøn kirkegård med masser af biodiversitet.

Vintertip til vejsaltning

Flere grønne kirker er begyndt at opblande vejsalten med grus, et gammelt trick men alligevel nævneværdigt. Man kan sagtens bruge rent grus, som man bl.a. gør mange steder i Norge, men ulempen er, at grus ikke smelter is og sne, men ”kun” sørger for en skridsikker belægning. Fordelen er, at grus er uskadeligt for miljø, dyr, mennesker, belægninger og sko – hvilket også er værd at tage med.

Tagget , ,