Faxe Kirke er ny Grøn Kirke

Faxe kirke

Faxe kirke ligger i  Faxe sogn på sydsjælland.

Kirken fortæller de har arbejdet aktivt med at blive Grøn kirke i ca. ½ år, men har haft ønsket og drøftelser længe.

De opfylder 33 punkter på tjeklisten og der arbejdes på, hen ad vejen at opfylde alle punkter (eller næsten alle). Som en tilføjelse har Faxe kirke skrevet de ønsker at producere flere blomster på kirkegården som et af deres eget punkter.

Kirken arbejder med at udarbejde handlingsplan og indkøbspolitik som menighedsrådet skal godkende, med henblik på at opfylde flere punkter i tjeklisten. De vil også arbejde på en højere selvforsyningsgrad på kirkegården, hvor der f.eks. kan dyrkes blomster til brug for kirkens pyntning på tomme gravsteder m.v. De vil dertil også kompostere eller bortskaffe kirkegårdens affald på en bæredygtig måde.

Faxe kirke fortæller at det mest spændende ved at arbejde med grøn kirke er den ændrede bevidsthed de arbejder med at få. Nogle gange skal der ikke så meget til for at være grøn, andet end sund fornuft og små nemme ændringer fortæller kirken.

Vil du læse mere om Faxe kirke, kan du gøre det på deres hjemmeside her

Faxe kirke