Fejring af efterårsjævndøgn

Vi har et ansvar for at gøre noget i lyset af de klimaforandringer, der truer verden. Særligt de fattigste områder i verden er udsatte. Og der er ingen undskyldning for passivitet. Mikael Jarnvig reflekterer over klimaforandringernes virkelighed og troens svar.

Af: Ole Skjerbæk Madsen og Kamilla Jakobsen

Fejring af efterårsjævndøgn Af Ole Skjerbæk Madsen og Kamilla Jakobsen Året og dagen har sine rytmer. Solen sætter én rytme, som primært bestemmer årstiderne ved solhverv og jævndøgn. Månen har sin egne rytmer; måneden og kvindens cyklus er knyttet til månen. Endelig har døgnet sin rytme – aften, nat, morgen, dag. Mange af kirkeårets fester er bestemt af naturens rytmer. Både sol og fuldmåne bestemmer påskefestens fastsættelse: første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn. Jul fejrer vi ved vintersolhverv, Sankt Hans ved sommersolhverv, men også fester som Kyndelmisse og Alle Helgen falder på klassiske årstidsfester.I keltisk trospraksis var der otte sådanne fester. I Mesterens Lys har genoptaget traditionen med årstidsfester. Årstidstjenesten er en gudstjeneste der følger naturens rytme og knytter naturen til en kristen praksis. I tjenesten bruges symboler for de fire elementer, alteret pyntes med årstidens kendetegn, og der fejres nadver. Fejring af efterårsjævndøgnet D. 21. september 2016 fejrede I Mesterens Lys Efterårsjævndøgnet. Ved denne årstid er lys og mørke i balance. Frugthøsten fejres. Høsten er lagret, festen præges af tak og håb, ansigt til ansigt med det kommende mørke og det skabtes forgængelighed. Årstidsfesten blev holdt i Søndermarken, der er et skønt grønt område i København. Fejringen indeholdt sang, en æblemeditation, en kropsbøn, bøn for heling af jorden, Sensio Divina (guddommelig sansning i naturen) og nadver. Se mere Stemningsvideo fra Årstidsfest i Søndermarken Liturgien for Årstidsfester

foto: Kamilla Jakobsen

Fejring af efterårsjævndøgnet