Fire dage sammen med den store europæiske familie for kirkeligt miljøarbejde

Kirker i Europa arbejder på forskellige måder med klima og miljø. 100 personer fra 28 lande var for nylig samlet til ECEN konference. Keld Hansen fra Grøn Kirke var med.

ECEN (European Christian Environmental Network) er et miljønetværk for europæiske kirker. Hvert andet år afholder ECEN en samling for alle medlemskirker, og i år, i dagene 27. september – 1 oktober, mødtes vi ved den smukke Balatonsø i Ungarn til en samling med titlen: “Energy and climate change – the Churches' role and voice”. Deltagerantallet var cirka 100 og med deltagelse fra 28 europæiske lande, hvilket taler sit eget sprog om, hvor udbredt det kirkelige miljøarbejde efterhånden er ved at være.

Kirkerne, fossile brændstoffer og klimatopmøde

Der blev holdt mange gode og substantielle foredrag. Flere talte om IPCCs arbejde og FNs COP proces. Vi hørte om omstilling til bæredygtig energi. En talte om kirken som fortaler for reduceret økologisk fodaftryk og de fattiges stemme over for politikerne. Fra flere sider lød opfordringen til at kirkerne begynder at droppe investeringer i firmaer, der forhandler fossile brændstoffer. Og så blev der talt om Kirkernes Verdensråds opfordring til at faste for klimaet og om vejen frem til COP 21 i Paris i november 2015.

Meningsfuldt at være med

Oven i det officielle program får man givet en række personlige kontakter til personer, der brænder for at sætte klima- og miljødagsordenen højt på kirkernes dagsorden. Alt i alt en inspirerende konference at deltage i.

Af: Keld B. Hansen