Fjordpastoratets Kirker og Kirkegårde er blevet grønne

Fjordpastoratet ligger i midtjylland under Aarhus.
Fjordpastoratet er en sammenlægning af 6 landsogn - Alrø, Falling, Gylling, Hundslund, Torrild & Ørting

Pastoratet tjekker 34 punkter af på Grøn kirke tjeklisten og 36 punkter på Grøn kirkegårds tjeklisten.

Fjordpastoratet fortæller at det har været utrolig rart at opleve, hvordan den grønne dagsorden har fået mere og mere plads på møder og i dialoger. Det er enormt spændende at opleve en meget traditionsbåret - og bærende institution, udvikle sig og blive opdateret i forhold til det omkringliggende samfund. Det sværeste har helt klart været et opgør med gamle, lokalforankrede traditioner. Særligt i forbindelse med julen; hvor meget og hvor længe skulle der være lys tændt på/i kirkerne? Skulle vi have lys på juletræet osv.

Selvom de har et meget dygtigt Grønt Team og nogle meget dygtige ansatte i kirken, var det først i arbejdet med tjeklisterne, at det gik op for dem, præcist hvor meget der er fokus på den grønne dagsorden og hvor langt deres medarbejdere går for at lykkes med vores grønne målsætninger. Det er de stolte af.

Nogle af punkterne kirkegården tjekker af er:
1. Vi undgår brug af trykimprægneret træ på kirkegården og anvender i stedet certificeret træ i form af holdbare træsorter og/eller konstruktiv træbeskyttelse.

2. Vi prioriterer hjemmehørende træer og buske, når der skal plantes nyt, og undgår så vidt muligt beskæring.

Nogle af punkterne kirken tjekker af er:
1. Vi prioriterer hjemmehørende træer og buske, når der skal plantes nyt, og undgår så vidt muligt beskæring.

2. Vi anvender blomster og buketter med mindst mulig klima- og miljøbelastning, fx blomster og grønt fra kirkegården, blomster dyrket lokalt på friland, potteplanter med lang

Kirke og kirkegården synes ikke, at de er i mål, men de glæder sig til at fortsætte processen.

Læs mere om Fjordpastoratet på deres hjemmeside her

Tagget , ,