Tved-Helgenæs-Vistoft kirkegårde er blevet grønne

Helgnæs kirke
Vistoft kirke
Kirkegårdende udfylder 30 punkter på tjeklisten, men fortæller de snart er i mål med endnu flere punkter. Kirkegårdslederen fortæller at der siden 2016 er blevet arbejdet med at blive grønnere kirkegårde, men de sidste 4 år har arbejdet været mere målrettet og på dagsordenen i menighedsrådet.

Med hensyn til biodiversitet og arbejdet med den grønne omstilling er de rigtig godt i gang. Kirkegårdene har frivillige, som hele tiden forsyner dem med fuglekasser, pindsvinebo og insekthoteller og det bliver gjort klart, at de bare skal fortsætte - der er altid plads til flere.

På Helgenæs kirkegård, har de selv lavet små simple vandhuller i murebaljer og lignende. På Vistoft kirkegård, har de ud over murerbaljerne i år anlagt et stort organisk spejlbassin som dels forsyner fugle og dyr med vand, men i ligeså høj grad fungerer som åndehul og rekreativt område, samt er noget som de er meget stolte af.

Deres fokus dette år er at etablere plads til kompostering, som er en høj prioritet. Der ud over forberede deres forslag til gravstedsejerne om, at vi fremover IKKE planter stedmoder og "engangs-sommerblomster", men derimod køber løgplanter og stauder. Ideen er, at der fortsat bliver betalt for blomsterne som nu, og at de dermed fortsat har økonomi til stauder, men derimod ikke skal skiftes hvert år - kun efter behov. Stauder er mere tørketålende, så de ikke skal bruge så mange ressourcer (vand + timer) som de for eksempel er nødt til i år.

De har oprettet en Instagram profil, hvor de viser og fortæller om vores dagligdag og beskriver deres arbejde på kirkegården - de vil gerne sætte ekstra fokus på de grønne områder, da det tit er kirken og dens handlinger der bliver fremhævet.

Følg gerne med på deres Instagram: helgenaes_vistoft_kirker
 her kan du se billeder af bassin, papirsblomster, fuglekasser osv.
Læs mere om Tved-Helgenæs-Vistoft kirkegård på deres hjemmeside her