Fredens, Skåde og Tranbjerg kirkegårde er grønne

Fredens, Skåde og Tranbjerg kirkegård ligger i Århus Søndre Provsti.
Fredenskirken tjekker 29 krydser af, Frederikskirken i Skåde 29, og Tranbjerg Kirkegård tjekker 26 krydser af på tjeklisten.

De har igennem hele året arbejdet målrettet i kirkegårdsbestyrelsen for at kunne blive Grøn Kirkegård på alle tre kirkegårde inden årets udgang – og det er endelig lykkedes!

De har, forud for arbejdet, gjort rigtig mange tiltag, da de i forvejen er Grøn Kirke, men alle tre kirkegårde manglede alligevel nogle krydser før end de var i mål. Deres grønne udvalg mødes hver tredje måned, hvor Grøn Kirkegård er et fast punkt på dagsordenen.

Ved deres seneste møde har de blandt andet set på vores kirkegårdsvedtægter og hvordan vi kan forbedre dem i forhold til hele bølgen af grøn omstilling, som der er lige nu.

Beskrivelse af de tre kirkegårde:
Fredens: Kirken og kirkegården er ung og har netop fejret sin 60 års fødselsdag. Kirkegården virker, ved første øjekast, som en park med en stor, åben græsplæne med høje træer bag den moderne rødstenskirkebygning. Rundt langs det store åndehul med plænen og træerne finder man 10 gravrum med hver sit udtryk. Kirkegården har en meget populær plade i plæne afdeling, der med sit skrånende terræn og blomstrende træer skaber et hyggeligt gravrum.

Skåde: Frederikskirken er opført under 2. verdenskrig som en smuk, traditionel hvid kirke. Et af kirkegårdens mest populære områder er det store parkområde med forskellige høje træer med et pur omkring, hvor det er muligt, både at blive begravet og urnenedsat. De mange forskellige træer og naturgravsten skaber et roligt, fredfyldt gravrum. Foruden parken har kirkegården også nogle skønne oaser med traditionelle kiste- og urnegravsteder samt plade i plæne.

Tranbjerg: Tranbjerg Kirkegård har på den ældste afdeling en bevaringsværdig gravstedsstruktur, hvor de fleste gravsteder er bevaret i øst-vestvendte rækker. Rundt om afdelingerne A til F løber den smukkeste paradisæbleallé, der ved blomstring er et vidunderligt syn.