Glimt fra skabelsestiden

Over hele landet fejrer kirker høst- og skabelsestidsgudstjenester i perioden 1. sep- 4.okt. Her ses nogle glimt fra forskellige kirker, der på den ene eller den anden måde fejrer Skaberen og skaberværket.

Skt. Jørgensbjerg Kirke

I Skt. Jørgensbjerg Kirke er der blevet holdt høst- og skabelsestidsgudtjeneste.

Præsterne holdt en dialogprædiken, som handlede om klimakrisen og jordens tilstand set fra forskellige synspunkter. Dog sluttede dialogen med budskabet om håb.

Ligeledes var der en bøn vendt mod de fire verdenshjørner, som tog udgangspunkt i verdensmålene. Der nævnedes alt fra økosystemer og bæredygtige samfund til vilde cykloner og oversvømmelser ude i verden. Et af verdenshjørnerne er nord, vores egen retningen, og der hvor vi i Danmark bor. Her blev demokratiet og evner til at tage gode beslutninger lagt frem i bøn.

Du kan bruge Skt. Jørgensbjergs dialogprædiken, indgangsbøn og bøn mod de fire verdenshjørner som inspiration til en høst- og skabelsestidsgudstjeneste i din egen kirke. Download dem her:

Bøn mod verdenshjørnerne med udgangspunkt i verdensmålene.

Indgangsbøn

Dialogprædiken om klima og håb

Grøn vandring på Præstegårdsstien

Lyden af gummistøvler i grus, praktisk tøj og messingblæsere, en søndag i september, vil for mange lede tankerne hen på jagt. Dette var dog ikke tilfældet søndag d. 15 september ved Sneptrup Præstegård. Her var der inviteret til ”Grøn vandring på præstegårdsstien”, hvor over 120 mennesker var stimlet op til dagens arrangement.

Dagen blev skudt i gang med taler og fællessang. Derefter bød dagens program på vandring på præstegårdstien, hvor der bl.a. kunne smages på honning, naturvin og gedeost. Derudover, som en slags åndelig føde, kunne man møde repræsentanter for Grøn kirke. De nærliggende kirker, Ovsted, Tåning og Hylke, er alle tre grønne kirker, og derfor var Grøn kirke godt repræsenteret.

Skt. Jørgensbjerg Kirke

Grøn vandring på Præstegårdsstien