Grøn Kirkelig Organisation – Danske Kirkers Råd

Danske Kirkers Råd var en af de første fire kirkelige organisationer, der blev Grøn Kirkelig Organisation.

Danske Kirkers Råd har siden 2008 arbejdet med Klima og miljø gennem Klima- og miljøgruppen, som står bag Grøn Kirke. "Nu er det tid til, at vi også som sekretariat forpligter os på en ansvarlig brug af ressourcer," udtaler daværende klima- og miljømedarbejder, Hanna Smidt.

Danske Kirkers Råd opfylder 33 af tjeklistens punkter, og listen bliver gennemgået én gang om året og rettes til. Seneste tiltag er mikroplastfrie karklude i fælleskøkkenet, som deles af to andre grønne, kirkelige organisationer. Desuden var DKR's generalsekretær ude at samle ind til Folkekirkens Nødhjælps klimaindsamling, 2019.

Mads Christoffersen, generalsekretær i DKR, har i en klumme der handler om julen, håbet og klimaet skrevet: "Når vi læser om verdens tilstand, om klimaforandringer, sult, tørke, oversvømmelser og mennesker på flugt, fristes vi til enten at fornægte det eller gå ned med klimadepression. Men som kirker verden over og som kristne enkeltmennesker er vi forpligtet på håbet."
Læs resten af klummen her

Tagget