Herlufsholm kirkegård er ny Grøn Kirkegård

Herlufsholm

Herlufsholm Kirkegård er ny grøn kirkegård

Nedestående er skrevet af Herlufsholm kirkegård:

På Herlufsholm kirkegård, har vi gennem en årrække arbejdet meget med grøn omstilling og bæredygtighed på kirkegården. Særligt det store ressourcespild på gravsten, har haft vores fokus. Vi har tilmeldt os genbrugsgravstens-ordningen og har en flot udstilling af genbrugssten. I 2019 indviede vi vores nye urneafdeling med gravminder på lejebasis, udført i genbrugsglas og cortenstål og med insektvenlige stauder og løg i bedene.

Vi har veterantræer, kvasbunker og vandopsamling og returordninger med planteskoler og blomsterhandlere til vores plastpotter og oasisbakker.

Vores maskinhus har fået solceller på og maskinparken bliver løbende skiftet ud med eldrevne. I vores depot er vi i gang med to små forsøg, dels med blade til kompostering og dels med granbunker, hvor vi skal bruge de tørrede nåle til surbundsbedene og uden for ”murene” har vi fået lov at så vilde blomster i en stribe på ca. 100 m.

Igennem arbejdet i vores grønne erfagruppe, er det lykkedes os at samle repræsentanter fra brancherne omkring os, til at prøve at løse forskellige lav praktiske problematikker. Vores top-5-liste er:

1) Udarbejde en brochure om bæredygtig afsked.

2) Start dialogen om egen og andres død og ønsker til afsked.

3) Sætte fokus på manglende datablade og nedbrydelighed på urner.

4) Returaftale på urnepapkassen

5) Metalrester i urner.

Herlufsholm kirkegård opfylder 31 af de 50 punkter, samt 2 af vores egne.

Om Herlufsholm kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 33 punkter på tjeklisten
  • Herlufsholm Kirke og kirkegård ligger på Midtsjælland

I foråret 2022 valgte 4 seje Bæredygtig Design-studerende fra Ålborg universet afd. Kbh. at skrive bachelor om bæredygtig afsked. De har udarbejdet et spil, der skal hjælpe os alle til at få hul på den svære snak om egen og andres død og om muligheder og ønsker til afskeden. De har indgået et samarbejde med Min sidste vilje, så man efter endt spil, nemt kan uploade sine ønsker. Spillet vil kunne downloades gratis i løbet af efteråret.
Rapporten kan downloades her

Herlufsholm