Hirtshals og Emmersbæk er nye grønne kirker

To kirker i samme sogn, Hirtshals og Emmersbæk Kirker, er blevet grønne. De har i menighedsrådet arbejdet med Grøn Kirkes tjekliste et halv års tid, og de kan nu sætte 33 krydser. De arbejder stadig videre med tjeklisten og har allerede nogle konkrete punkter, hvor de snart kan sætte yderligere krydser.

Det hele startede, fordi Danmarks Naturmøde foregår nær Hirtshals, og kirkerne kom i den forbindelse til at snakke om, at de ønskede at blive grøn kirke. Nogle af de ansatte mente, at de to kirker allerede var grønne, og da de satte sig ned med tjeklisten, kunne de da også tjekke flere end 25 krydser af uden yderligere indsats. Alligevel har processen været god, fordi det har fået både menighed og ansatte til at tænke på nye måder og få øjnene op for nye ting.

Det sværeste var i starten, at komme i gang med den konkrete proces. De afholdte nogle møder og indså, at det kunne de have gjort for længe siden. Det har nok også været noget af det mest overraskende (eller glædelige) for dem, at de allerede tænkte grønt på flere områder.

Hirtshals og Emmersbæk kirker tænker lokalt i dekoration af kirken, og derfor er fx blomsterne på alteret til høstgudstjenesten for de flestes vedkommende lokale blomster.

September 2019