Praktikanter i Grøn Kirke

Grøn Kirke er i efteråret 2019 blevet beriget med to praktikanter, som hjælper til i netværket af grønne kirker, i særdeleshed i Aarhus og omegn. Læs her om hvem de er og om deres motivation for at arbejde i Grøn Kirke.

Jeg hedder Thomas Ehlers. Jeg er 26 år og i gang med mit 3. semester på kandidaten i teologi på Aarhus universitet.

I mine år på teologi har jeg primært placeret min interessere i, hvad de filosofiske og etiske fag har at tilbyde, men da jeg i efteråret 2018 begyndte på kurset ”klimateologi”, kom jeg på andre tanker. Kombinationen af nutidige tendenser og den dogmatiske tradition fangede mig med det samme, og vigtigere kunne jeg mærke, at synspunkterne, vi behandlede, rykkede mig personligt i stillingstagen til en miljø- og klimakrise.

Derfor er jeg nu glad for at være praktikant hos Grøn kirke, hvor jeg får muligheden for at udforske nogle af disse teologiske indgreb i praksis og fortsat udfordre min personlige stillingtagen.

Mit navn er Christian Wendelboe. Jeg er 25 år, teologistuderende og i praktik i Grøn kirke i efteråret 2019. Årsagen til at jeg valgte at søge om praktikplads i Grøn Kirke var, at jeg først perifert havde hørt om netværket og få måneder efter påbegyndte et fag på universitetet, der omhandlede miljø, klimateologi og dermed også Grøn Kirke. I dette fag skulle vi blandt andet undersøge for- og modargumenter imod Grøn Kirke, og i den proces blev det tydeligt, at det var svært at forstå argumenterne imod – og det er det stadig i dag.

For mig, og sikkert mange andre, blev det også tydeligt, at jeg måtte tage et valg, da jeg blev far. Jeg begyndte at købe økologisk, at købe produkter uden parfumer og generelt overveje mit forbrug. Og når det går op for en selv, hvor lidt man skal gøre for at ændre lidt, så bliver valget ret ligefremt.

Nogle har kaldt miljø- og klimabevidsthed et ”politisk farvet spørgsmål” – spørger du mig, er det spørgsmål om prioritering, næstekærlighed og ansvar.

Fra venstre mod højre: Thomas Ehlers og Christian Wendelboe