Humlebæk kirkegård er ny grøn kirkegård

Sø omringet af træer

Humlebæk kirkegård er ny Grøn Kirkegård

Humlebæk kirkegård er omringet af smuk natur med sø og udsigt ud til Øresund. Humlebæk kirkegård består af to dele, Humlebæk og Torpen. Humlebæk har fokus på udvikling og ønske om at lære mere.  Det gør de blandt andet som medlem af grøn kirke. Du kan i nedestående tekst læse om deres udvikling .

I flere år har Humlebæk kirkegård arbejdet med forskellige tiltag til den grønne omstilling. På nuværende tidspunkt tjekker de 31 punkter af på listen. I deres fortælling om udviklingen af at blive grøn kirkegård, fortæller Humlebæk kirkegård at de for første gang  i 2018 brugte net grandækning. Det har fra 2018 til 2021 reduceret deres gran forbrug med ca 20 % og det samme gør sig gældende for sommerblomsterne. Derudover har kirkegården skiftet tre af de truck der bliver brugt dagligt, fra benzin eller diesel til el. Dertil har de også udskiftet deres hækklipper, græstrimmer løvblæser håndgræsklipper til el.

Som en del af udviklingen er kirkegården nu blevet omlagt til at der nu bliver solgt genbrugsgravsten på 3 afdelinger af kirkegården.

I forhold til planterne har Humlebæk kirkegård plantet ca. 500 bi venlige stauder og et stort antal Budeleje Sommerfuglebuske for at skabe plads for biodiversiteten og skabe en hyggelig summen for gæster. Dertil har kirkegård også fået et diplom fra Danmarks biavlerforening. På de få ledige gravsteder der måtte være på kirkegården bliver der plantet til løbende med hjemmehørende buske.

Humlebæk kirkegård fortæller: "at det er vigtigt at fordi vi har fået en grøn kirkegårds logo på vores hjemmeside er ikke ensbetydende med vi er færdige, og den størst udforing ligger i at bevare traditioner og vores kirkegårdskultur i forhold til biodervisiten"
For at lære mere og inkludere laver kirkegården forskellige foredragsrækker og ideudvikling.
Se flere billeder af kirkegården og find informationer på deres hjemmeside her

Genbrugsgravsten
Tagget , , ,