Jerslev, Hellum og Mylund er ny Grøn kirkegård

Jerslev Kirke med kirkegård i forgrunden

Jerslev, Hellum og Mylund er ny grøn kirkegård

Jerslev, Hellum og Mylund er tre kirke i sammenslutning med fælles menighedsråd. Jerslev, Hellum og Mylund har været Grøn Kirke siden 2019 og menighedsrådet, så efterfølgende, at der også var mulighed for at blive grøn kirkegård, og derfor er Jerslev, Hellum og Mylund nu ny, grøn kirkegård.

Jerslev, Hellum og Mylund fortæller, at de syntes, de har arbejdet i den grønne retning gennem mange år efterhånden, og at det er naturligt for dem at have fokus på miljøet og ressourcerne både i kirkerne og på kirkegårdene.

De prioriterer eldrevne maskiner, hvor det er muligt praktisk og ikke uforholdsmæssigt dyrt, ved f.eks. truck, løvsuger og deres hækklippere.
Affaldssortering har været en praktis igennem rigtig mange år fortæller

Om Haslev kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 35 punkter på tjeklisten
  • Jerslev, Hellum og Mylund ligger i Nordjylland
Omlægning

Ved den største af deres kirkegårde i Jerslev, er der slettet samtlige ralbelagte gange og erstattet med græs for den grønne omstilling. Derudover er der lavet plantegrupper med træer og busketter, der hvor arealerne tillader det.

Jerslev, Hellum og Mylund udfylder 30 punkter på listen og har tilføjet 5 punkter med inspiration fra dels listen, men også fra kollegaer og folk i andre brancher, der kan medvirke til, at vi har en masse ting, de kan arbejde med fremadrettet. Derved opnår Jerslev, Hellum og Mylund 35 afkrydsninger på tjeklisten, incl. Deres fem egne tilføjelser. Alt i alt har vi ikke ændret i mere end et par punkter inspireret af jeres tjekliste, men der er stadig fokus på omstillingen of forbedringer.

Tagget , , ,