Inspiration fra Herlufsholm Kirkegård

Grav monument i glas. En glasplade i grøn/blå nuancer på Herlufsh

Herlufsholm Kirkegård ligger i en oase af grønne omgivelser i Næstved kommune. Kirkegården ligger tæt på både Herlufsholm kirke samt kostskole. På Herlufsholm bliver der tænkt både bæredygtigt, nyt og kreativt hvad angår gravsten og gravpladser.

Herlufsholm Kirkegård vil gerne i dialog med borgerne om, hvordan kirkegården kan nytænkes som begravelsesplads og en oase - et frirum til sorgbearbejdning.

Udstillingen, der løber over et helt år, skal inspirere borgerne og vise, at kirkegården i virkeligheden har meget vide rammer for individuelle ønsker til gravstedet.

De har inviteret fire spændende og meget forskellige kunstnere til at give deres bud på tre bundne opgaver:

• Gravsted på plæne
  • Familiegravsted
  • Gravminde til Herlovianer Mindelunden

Læs mere her

På kirkegården er der særligt fokus på forskellige slags gravsten. Gravstenene bærer præg af et bæredygtigt koncept, ved at de kan genanvendes. Her ses nogle alternative kunstneriske gravsten, som er lavet ud af glas;

Gravsteder med glas kunst, og vildt voksende planter

Derudover tilbyder kirkegården også genbrugsgravsten. Det vil sige at den tidligere overflade fjernes så stenen kan bruges på ny. Dermed ser gravstenen ubrugt ud og sælges billigere;

Udstilling af genbrugsgravsten på Herlufsholms kirkegård

Herlufsholm Kirkegård arbejder fortsat med flere grønne initiativer. I 2020 har de haft følgende på dagsorden:

- Udfasning af plastkrus.

- Udfasning af eksisterende papir sortiment til et miljøvenligt sortiment.

- Udfasning af eksisterende kontorartikler til et mere miljøvenligt sortement.

- Udfasning af eksisterende rengøringsmidler  til et mere miljøvenligt sortement.

- Bedre affaldssortering både i frokoststuen og i depot.

- Mere miljøvenlige indkøbsmønstre.

- Printe på begge sider af papiret.

- Overgå til økologiske produkter som smør-kaffe-mælk-the og sukker.

- Prioritere dansk producerede planter.

- Dialogmøder med blomsterhandlere om og bedemænd affaldsproblematikken med deres produkter.

- Indkøb Aspen benzin i 25 l. dunke.

Tagget , , , , , ,