Jerne kirke er ny Grøn Kirke

Jerne kirke

Jerne kirke er Grøn kirke

Jerne Kirke som ligger i Jerne sogn. Kirken har lavet et udvalg med fokus på i grøn kirke. Udvalget har arbejdet med at blive grøn kirke gennem nogle måneder. Det viser sig at kirken gennem de senere år selv har bevæget sig mod en grønnere bølge og derfor var mange tiltag allerede implementeret.

Jerne kirke fortæller at processen har været meningsfuld og alle er gået ind i det med en god energi. Kirken udfylder 28 punkter på tjeklisten og flere er på vej. Under det seneste møde i Jerne kirkes grønne udvalg, talte de blandt andet om den proces de har været igennem og hvordan de havde oplevet det. En udtalte: ”Det er spændende hvordan vi har fået fokus på at inddrage nærmiljøet i form af børnehaver, vuggestuer mm”. Jerne kirke havde et samarbejde før, men der er kommet yderligere fokus på det. En anden siger: ”Det kan til tider være svært at gøre en opvejning af hvad der kan være mest miljø rigtigt at gøre”. Og slutteligt: ”Processen i udvalget kan give ringe i vandet og man tager også noget af det med hjem i det private, og selvom det er i det små så kan det også rykke”.

Ud over disse udtalelser synes udvalgets kontaktperson at møderne har giver gode diskussioner om hvad der gav mening for Jerne Kirke og hvor man kunne gøre en indsats. De talte også om at det for en stor del handler om at integrere den grønne tanke når det er muligt. Nogle af de videre tiltag kan kræve en ændret mentalitet hos brugerne. F.eks. har der Indtil nu ved socialearrangementer været kander med kaffe og vand på alle borde. Vi har talt om at man med fordel kunne opstille et buffet-bord, så man undgik større spild af kaffe og vand efter disse arrangementer.

Det er vigtigt for Jerne kirke at få udbredt at det ikke er fordi Jerne Menighedshus er blevet nærige eller man kun må få 1 kop, men at det er som led i at mindske spild og en del af det at Jerne Kirke ønsker at tage ansvar for miljøet og tænke mere grønt.

Læs mere om Jerne kirke på deres hjemmeside her