Kirke x Spin

Spin

Et projekt mellem Kirke og Spin

Sct. Johannes Kirke i Vejle vil skabe lokal bevidsthed omkring skaberværket gennem projektet KIRKE x SPIN. Sammen med Spinderihallerne i Vejle inviterer Sct. Johannes Kirke, som er grøn kirke, skoleklasser til at skabe en kreativ fællesskabsskov i samarbejde med kunster Lucy Read. Værket skal efterfølgende udsmykke Sct. Johannes Kirke.

Med fokus på FN’s Verdensmål nr. 10 om mindre ulighed og nr. 11 om bæredygtige byer og lokalsamfund skal børnene udforme store og fantasifulde blade og træer af genbrugspap og -papir. Disse skal symbolisere, at vi på én gang er forskellige og på samme tid alle har behov for at vokse, trives og leve. Projektet vil derfor udforske, hvad det betyder at høre til og få andre til at høre til.

De medvirkende børn vil desuden opleve, hvordan forskellige kunst- og udtryksformer smelter sammen i arbejdet med verdensmålene. Når værkerne udstilles i Sct. Johannes Kirke, vil det nemlig ske til lyden af et musikalsk værk af organist Matthias Geiger. Værket har titlen Du skal plante et træ og er komponeret over tekst af Piet Hein og Desmond Tutu.

I Sct. Johannes kirke peger man på, hvordan samarbejdet med Spinderihallerne kan give Grøn Kirke en bredere vinkel end blot fokus på f.eks. energi, vand og affald. Med KIRKE x SPIN vil man bringe samarbejde, billedkunst og musik ind i et fællesskab omkring vores miljø, således at man som kirke er med til at skabe lokal bevidsthed omkring skaberværket.

Hvis du er i Vejle-området d. 6. september, kan du opleve udstillingen og korværket Du skal plante et træ. Du kan læse mere om dagen her

spin
Tagget , , , ,