Klimatopmøde: det er nu vi har chancen

Som kristne er vi nødt til at gå aktivt ind i klimadebatten, skriver Mattias Söderberg, klimarådgiver i Folkekirkens Nødhjælp. Klumme i Kristeligt Dagblad.

Da ærkebiskop Desmond Tutu i oktober via video prædikede ved en klimagudstjeneste i Københavns Domkirke, sagde han: ”We are now being given an opportunity by God, but we have a narrow window of opportunity. We have to act fast!”

Det er også det budskab, Folkekirkens Nødhjælps samarbejdspartnere i fattige lande bringer, når de netop nu deltager i FNs klimatopmøde i Lima. Verdens lande har igen en mulighed for at blive enige om mere handling og engagement for at gøre noget ved verdens klima.

Behovet for handling blev understreget, da verdens førende klimaforskere mødtes i København i slutningen af oktober. Regeringsrepræsentanter fra hele verden deltog i mødet, og derfor kan ingen lande hævde, at de ikke ved, at der er behovet for handling.

Klimatopmødet i Lima skal ikke munde ud i en ny klimaaftale. Det sker først ved næste års topmøde i Paris. Men mødet i Lima skal skabe rammerne for den kommende aftale, og det er nu, man skal blive enige om, hvordan de forskellige lande skal bidrage.

Parallelt med de internationale forhandlingerne arbejder de enkelte lande også på at forberede deres bidrag til en kommende global klimaaftale. I begyndelsen af næste år skal disse tiltag præsenteres, og det haster derfor med at blive enige om, hvordan tiltagene skal se ud.

Nogle lande har allerede meldt ud, hvad de har tænkt sig at bidrage med. For et par uger siden kom USA og Kina med et fælles klimaudspil. USA og Kina står for verdens største udslip, og derfor er det godt, at de nu melder sig ind i kampen. Desværre er udspillet langt fra ambitiøst nok, og derfor er det svært at se hvordan den kommende klimaaftale skal svare på de udfordringer, klimaforskerne præsenterede i København.

Ærkebiskop Desmond Tutu var klar i sin prædiken - som kristne er vi nødt til at gå aktivt ind i klimadebatten! Folkekirkens Nødhjælp og vores globale alliance, ACT (Action by Churches Together), deltager i mødet i Lima. Vi bringer Desmond Tutu og klimaforskernes budskab videre for at minde regeringerne om deres ansvar og vigtige opgave.

Læs hele artiklen her