Landsbykirkegårdene i Skanderborg er blevet grønne

Landsbykirkegårdene skanderborg

Landsbykirkegårdene i Skanderborg består af Veng kirkegård, Voerladegård kirkegård, Ovsted kirkegård, Hylke kirkegård, Tåning kirkegård og Mesing kirkegårde. Alle kirker er - via deres tre menighedsråd - allerede grønne kirker, og da landsbykirkegårdene er selvstændige, følger de nu med og bliver grønne kirkegårde. Landsbykirkegårdene tjekker 40 punkter af på tjeklisten.

Kirkegårdsleder Peder Lund fra landsbykirkegårdene fortæller, at han har valgt, at de i første omgang skal plukke de lavest hængende frugter. Det gav rigeligt med krydser til at blive grønne kirkegårde. De sorterer eksempelvis deres grønne affald og komposterer og genanvender alt til forskellige formål på kirkegårdene. De nye maskiner er primært batteridrevne, så der er på nuværende tidspunkt ikke mange benzinmodeller tilbage. Peder Lund fortæller, at der drives seks kirkegårde, og de har et personale- og maskinfællesskab. De har tilplantet rigtigt mange bede og gør det stadig med et stort udvalg i stauder, buske og træer, der bidrager til oplevelser på kirkegårdene og til alterbuketterne. Afslutningsvist fortælles det, at de - for at opfylde menighedsrådenes ønsker - kun køber afskårne tulipaner til jul. Resten af året er de selvforsynende. Landsbykirkegårdene i Skanderborg har ofte gæster på kirkegårdene. Det kan være folkeskoleklasser, fagskoler, interessegrupper og kollegaer, der kommer og ser og hører om kirkegårdenes arbejde.

Tagget , ,