COP28

COP28 indledes tirsdag den 28. november 2023. COP28 har planlagt forskellige temaer for hver dag, og det detaljerede program kan findes på deres officielle hjemmeside, hvis link er tilgængeligt nederst i denne artikel.

Fra dansk side vil Folkekirkens Nødhjælp stå for liveopdateringer fra årets begivenhed. Disse opdateringer vil blive præsenteret med et økumenisk perspektiv og lægge vægt på kirkernes tilstedeværelse ved COP28 samt deres rolle i håndteringen af aktuelle udfordringer.Deltagere i arrangementet vil omfatte kirkeledere, ungdomsdelegater og eksperter.

Den 7. december 2023 kl. 15.00 afholder Folkekirkens Nødhjælp en begivenhed i Danmark via zoom. Der opfordres til at interesserede parter holde sig informeret om hvem talerne kommer til at være. Arrangementet åbner op for deltagelse fra en bred international skare, og tidspunktet er valgt for at imødekomme deltagelse fra USA, Canada og Latinamerika. Ved at følge med online bliver man en del af et globalt netværk, forenet om håbet for en grøn fremtid for vores planet.

Find zoomlink til Folkekirken Nødhjælps arrengement: tinyurl.com/mr39f586

Læs mere om COP28 her

Her finder du to bønner for COP28, som vi sammen kan bede:

Treenige Gud, hele verdens Herre, mål og mening!

Konstant lokker du livet frem på alle niveauer. Du inspirerer regnormen til humus, mennesker til kærlighedens gerninger og havets og landjordens planter til at holde atmosfærens indhold af CO2 i balance.

Dine velsignelser overgår vores fatteevne.

Vi takker dig for alt det, der lykkes: fred, demokrati og sundhed både på sjæl og legeme. Vi takker dig for hver eneste lille forbedring på klima eller miljø. Det giver os lyst til mere, og vi takker dig for hver gang vi mærker håbet give genlyd i de skridt, vi tager.

Men tidens tegn trænger sig på, og vi er ikke dumme. Naturens nådesløshed, som kun skulle vise sig hos os hvert hundredende år, indfinder sig hvert tredivte. Andre steder kæmper mennesker om vandet og adgang til det. Dyr og planter dør i accelererende tempo.

Vi er bekymrede for sult og sygdom, krige og ekstreme vejrbegivenheder; alt som resultat af opvarmning af klodens atmosfære.

Jesus sagde: »Når I ser en sky trække op i vest, siger I straks: Der kommer regn! og det gør der. Og når I ser, at det blæser fra syd, siger I: Det bliver varmt! og det bliver det”.

Vi beder dig, lær os at skønne, hvad der er et rette at gøre. Og at gøre det.

Og ikke kun os. Også alverdens politikere og topforhandlere, som nu samles til klimatopmøde i Dubai. Lad dem erkende, at exceptionalisme ikke er vejen frem, at den fossile energis æra må slutte. Nu.

Lad alle forstå, at der kun er én jord, og at fred og bæredygtighed kun er mulig i fællesskab.

Vi beder dig, næstekærlighedens Gud, i din søns navn, for os selv, for jordens mangfoldighed og for fremtidens generationer.

(Luk 12 54-57)

Livets Gud!

Vi råber til sig i vores dybe fortvivlelse.

FN har lagt sit klimatopmøde i oliebyen Dubai

anført af den statslige oliesheik flankeret af gamle partnere.

Klimaet skriger til himlen og vi med det.

Vi husker dine velsignelser i den grønne og blå natur og mellem elskede, elskende mennesker, der har arbejdet til fællesskabets bedste.

Men udsigten i ørkenstaten er sort som råolie og kul.

Indblæs fornuft i forhandlernes hoveder, lad dem huske, at de selv er forældre blandt forældre.

Giv dem kærlighed til alle børn i alle fremtidens generationer.

Giv dem den kærlighed til jorden, som altid er fælles sag.

Lad dem mærke i deres hjerter, at de må vælge mellem oliens onde spiral og en levende fremtid i fællesskab med menneskeheden og hele din blomstrende skabning.

Tagget , ,