Nørresundby kirke er ny Grøn kirke

Nørresundby kirke

Nørresundby kirke ligger på den anden side af limfjorden ved Aalborg. De tjekker 27 punkter af på tjeklisten.

Kirken arrengere bland andet loppemarkeder til fordel for miljø og klimaprojekter i verdens fattigste lande. I kirken har de blandt andet legetøjsbyttemarked, her kan børnene tage et stykke legetøj med hjemmefra og bytte med et af de andre børns. Dertil afholder kirken også nogle af deres møder og konferencer som videokonferencer, telefonmøder via zoom eller Teams. De har en genbrugs-kreacafé og har haft klimagudstjenester.

På kirkegården har de blandt andet skruet op for biodiversitet, implementeret flere insektsteder i samarbejde med skolerne og kiggede på deres maskiner. Der ud over har kirken også kigget nærmere på deres affaldssortering for at forbedre den.

Nørresundby kirke fortæller de lige er startet med tjeklisten. De har kunne opfylde minimum kravende på nuværende tidspunkt. Dog fortæller kirken også at det er rart at kunne være opmærksom på alt det de gør i forvejen. Samt forhåbentlig finde deres mange blinde spots, så de også kan forbedres med tiden. Kirken fortæller at Grøn kirke har været med til at inspirere, og motivere kirken til at tage et medansvar for de klima- og miljøudfordringer verden står overfor. Samt at man i kirken fortsat arbejder med at omsætte den grønne omstilling til handling. Det er spændte at se, hvor Nørresundby Kirke ender om nogle år fortæller kirken.

Læs mere om kirken på deres hjemmeside her