Sct. Olai kirke og kirkegård er blevet grøn

Sct olai hjørring

Sct. Olai Hjørring er ny grøn kirke & kirkegård

Sankt Olai kirke og kirkegård ligger i Nordjylland i Hjørring.

Kirken:

Sankt Olai er Hjørrings ældste kirke opført i ca. 1150. Kirken er beliggende i Hjørring centrum for enden af gågaden. Kirken er en af 3 middelalderkirker med kirkegårde til, som med deres placering med få hundrede meter imellem sig sætter deres præg på Hjørring midtby.

Kirken ligger omgivet af blandt bebyggelse, nyt og gammelt byggeri, men med den omkring liggende kirkegård fungerer den som en del af et grønt fristed midt i byen, velbesøgt af turister samt fastboende.

Ideen om Sankt Olai kirke som grøn kirke er ny. Muligheden opstod i forbindelse med at kirkegården skulle registreres som grøn kirkegård. I den forbindelse gennemgik vi checklisten for kirken og kunne til vores glæde konstatere at vi havde punkter nok til at kunne registrere vores kirke også.

Om Sct. Olai

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 29 punkter på kirke tjeklisten
  • Har udfyldt 34 punkter på kirkegårds tjeklisten
  • Hjørring Ligger i Nordjylland

Vi har også en nybygget sognegård som vi i samkører med kirken omkring bæredygtighedsprincippet.

Efter at havde nedsat et udvalg bestående af rådsmedlemmer samt medarbejdere, har vi nu et værktøj vi kan bruge til at holde fokus på bæredygtighed i forbindelse med kirkens daglige brug. Vi har i vores handlingsplan planer for i den nærmeste fremtid at investere i LED-belysning i kirken, samt brug af bæredygtig rengøring i kirke og sognegård.

Vi ser grøn kirke projektet som en mulighed for at faste rammer omkring vores tanker om bæredygtighed. Dette gør at vi har et ståsted til at fastholde vores visioner på det bæredygtige område samt søge inspiration i vores fortsatte arbejde om at støtte op om vores fælles ansvar om at nedsætte co2 udledningen i fremtiden.

Kirkegården:

Kirkegården er på knap 7000 m2 og ligger som en oase i byen omgivet af blandet bebyggelse. Kirkegården er velbesøgt af turister og fastboende der slår et smut igennem kirkegården på deres tur gennem byen.

På kirkegården har vi igennem nogle år arbejdet hen imod at få indarbejdet en grøn tankegang når vi lavede investeringer, for eksempel på indkøb af planter og maskiner til kirkegården. Vores maskinpark er løbende blevet udfaset fra motorer til fossilt brændstof til fordel for batteridrevne maskiner.

Kirkegårdens tomme gravsteder er også igennem nogle år blevet tilplantet med insektvenlige, og hvis det er muligt hjemmehørende planter. Det betyder at vi nu er selvforsynende med blomster til alterbuketter og øvrigt pynt til kirken. Det har desuden øget biodiversiteten på kirkegården.

Vi fik det sidste skub til at blive grøn kirkegård da vi var så heldige at være vært i vores sognegård for et kursus om bæredygtighed på kirkegården arrangeret af grøn kirke.

Dette motiverede os til at gennemgå checklisten og til vores glæde og overraskelse viste det sig at vi kunne krydse så mange punkter af at vi kunne komme med i fællesskabet omkring grøn kirke.

Vi har nu nedsat et udvalg bestående af rådsmedlemmer samt medarbejdere, så vi fremadrettet via en handlingsplan kan arbejde henimod og fastholde fokus og motivation omkring bæredygtighed og biodiversiteten på kirkegården. Vi har nu som samlet arbejdsplads fået et fokusområde på bæredygtighed, et fokusområde som egentligt kun handler om sund fornuft samt den vigtige opgave som ligger i at formidle denne tankegang til kirkegårdens brugere.

Læs mere om Sankt Olai på deres hjemmeside her