Nyvangskirken er ny grøn kirke

Nyvangskirken i Kalundborg har gennemgået tjeklisten og kan nu kalde sig grøn kirke. De har sat 38 krydser og har virkelig bestræbt sig på at dække alle kategorier lige fra undervisning og gudstjeneste med skaberværket i fokus til energibesparing.

Også på kirkens udearealer er der fokus på den grønne omstilling. De er på kirkens jord ved at etablere højbede, så de kan blive stort set selvforsynende med grønt og krydderurter til hverdagen. Der er også blevet anskaffet en flishugger, så grene fra hækklipning og anden beskæring kan blive til flis til bede og eller til kompostering på deres nye komposteringsanlæg, som bliver anlagt i forbindelse med de nye højbede og køkkenhaven.

Det sværeste for kirken i processen med grøn omstilling har været forståelsen af, at der udelukkende bruges porcelænsservice i stedet for engangsservice. Det mest overraskende var forbruget af el i kølerummet, som er et lille rum, der faktisk bruger 1/3 af hele kirkens elforbrug, når det var i brug.

Kirken har brugt et større beløb på at få sat energistyring på de enkelte rum, hvilket gør, at det er muligt at computerindstille lys og varme efter tid på dagen og året.

Oktober 2019

Tagget , , ,