Øster Hurup er ny Grøn Kirkegård

Øster Hurup kirke

Øster Hurup er ny Grøn Kirkegård

Øster Hurup kirkegård ligger i Øster Hurup sogn, Hadsund provsti.
Forandringen af kirkegården har været i gang de sidste 20 år. Øster Hurup kirkegård har krydser 41 punkter af på grøn kirkegårdslisten. Under omlægningen af kirkegårdspladsen er der forsøgt at skabe et harmonisk område, der kan justeres efter behov. Besøgende af kirkegården fortæller de finder den mere fredfyldt og lys. Øster Hurup kirkegård forsøger at skabe rum til sansning, og indbyder til ophold med deres græsarealer. Kirkegårdens græsarealer bliver også flittigt brugt af cyklister som låner kirkens faciliteter og holder pauser på kirkegårdens arealer.

Graveren Torben Overgaard har selv stået for indkøb af materiale, hvor der er stillet miljøkrav til leverandører. Derudover  har graverne også selv stået for alt beplantningen. Alt lys på kirkegården, og i kirken er skiftet til energibesparende pære, hvortil alle maskiner også er enten på miljøbenzin eller el-drevet. I samarbejde med borgerforeningen er der lavet en stor træskulptur af fældet træer i byens strandpark. Skulpturen er formet som en hånd. Inger-lis Jespen, menighedsrådsformanden, fortæller i deres menighedsråds blad nr. 8 2021 at hånden skal symbolisere hvordan kirken tager hånd om de svage i samfundet og samtidig er imødekommende. Kirkegården er delt op i zoner med fokus på forskellige ting, som bi venlige blomster, og biodiversitet. Der er også skabt insektbo, så der ikke kun er godt for besøgende men også insekterne.

Læs mere om Øster Hurup kirkegård på deres hjemmeside her.

træhånd på Øster Hurup kirkegård
Tagget , , , , ,