Hals kirkegård er ny Grøn Kirkegård

Hals Kirkegård

Hals kirke og kirkegård ligger i Nordjylland, som en det af Ålborg stifte. Hals kirke var grøn kirke, og følte derfor det var oplagt at deres kirkegården også skulle være grøn. Derfor er Hals kirkegård ny grøn kirkegård

De fortæller at da de gik igennem tjeklisten, var de overrasket over, hvor meget de egentlig gjorde i forvejen. Alt hvad der blev gjort, om det er maskiner, planter, dyr, gravsten m.m., så tænkes der i grønne baner og genbrug.

Hals kirkegård har igennem nogle år arbejdet på at styrke biodiversitet og frodighed på kirkegården i Hals . De bruger rigtig mange stauder, georginer og har flere små områder med vilde blomster, som de kalder ”kontrolleret vildt”.

Hals kirkegård fortæller også at de har etableret insekthotel, pindsvinebo, kvasbunker, hvilket gør, at der er kommet mange insekter og sommerfugle.

Hals kirkegård har mange besøgende, og mange bruger kirkegården på deres gåtur og derfor må der godt være noget pænt at kigge på.

De har også brugt en gammel gravsten, hvorpå der er skrevet et vers af en salme, hvilket også er noget, folk syntes er spændende når de besøger kirkegården. Hals kirkegård fortæller fortsat at de prøver at gøre kirkegården til et spændende sted, mens de samtidig også værner om og passer på det oprindelig udseende.

Insekthotel
sommerfugle på hjortetrøst