Otterup kirke og kirkegård er Grøn

Otterup kirke

Otterup der ligger i Otterup sogn, Bogense provsti har valgt at gøre både deres kirke og kirkegård grøn på samme tid.

KIRKE
Otterup kirke tjekker 26 punkter af på tjeklisten efter deres gennemgang.

Otterup kirke er beliggende på Nordfyn og er en kirke fra 1100 tallet og beliggende i hjertet af Otterup. Otterup er en af Nordfyns 3 største byer hvilket også afspejles i besøgs og handlings tallet.

Otterup kirke fortæller de har arbejdet med Grøn Kirkes tjekliste i et årstid og er fortsat i gang med flere tiltag for at blive grønnere.

Processen om at blive Grøn Kirke fortæller Otterup kirke er godt i gang, men at der kan være en del udfordringer når man har med en ældre institution at gøre. Mange ny tanker og  ideer er ikke altid nemme at få til at hænge sammen, når man snakker traditioner og gammel skik. Der bliver til gengæld fundet gode løsninger og ved at indføre de nye tiltag langsomt er det nemmere at forny det kirkelige til noget mere grønt.

Læs mere om Otterup kirken og kirkegård på deres hjemmeside her

KIRKEGÅRD
Otterup kirkegård tjekker 33 punkter af på tjeklisten efter deres gennemgang.

Otterup kirkegård er som kirken beliggende på Nordfyn, og har et areal på ca.1,8 ha. Kirkegården er inddelt i flere områder med forskellige afdelings navne. I alle afdelinger er der taget tiltag der vidt muligt fremmer biodiversiteten. Kirkegården har både nye og gamle former for gravsteder, der til dagligt bliver passet af 3 kirkegårds gartnere og en Kirkegårdsleder.

Man har ligeledes arbejdet med tjeklisten for Otterup kirkegård i et årstid, men med biodiversitet i en længere periode end det.

Processen har haft mange facetter igennem forløbet fortæller Otterup kirkegård. Fortsat fortæller de at et meget overraskende element er at se hvordan tankestrukturen er blevet ændret hos alle involverede i processen, der blandt andet nu tænker længere ud i fremtiden og på dem der kommer efter.

Otterup kirkegård
Tagget , , ,