Søften og Foldby er ny Grøn Kirkegård

Søften og Foldby kirkegård

Søften og Foldby Kirkegård er ny grøn kirkegård

Søften og Foldby kirkegårde ligger lidt ude for Århus .
De tjekker 41 punkter af på tjekliste. Dertil har de tilføjet 3 punkter som er: 1) en skærehave hvor de bruger deres egne blomster til alterbordet 2) der er anlagt en bigård 3) beplantet bielskende planter. Der ud over har de fokus på kompostering.

På kirkegårdens hjemmeside kan man læse om hvilken betydning der ligger bag planter der er beplantet på kirkegården. De kalder det for bibelske planter. Der er brugt bibelvers til at understøtte valgte af planterne.
Du finder for eksempel oliventræ, vinplanter og æbletræer. Derud over er der også plantet akacie træ da det blev brugt til at bygge noas ark. Men de lader også brandælder vokse, som de forklare ved at skrive "Oversættelsen af nælde er behæftet med en vis usikkerhed. En meget sund spiseplante/medicinplante-kiselsyre. Oversat fra det hebraiske ord ”gimmesonin”En plante der kommer, når marken ikke bliver passet med omhu" på deres hjemmeside.
Der er en forklaring på 20 planter du kan finde på kirkegården.

Om Søften og Foldby kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022
  • Har udfyldt 41 punkter på tjeklisten

Du kan også læse omkring Søften og Foldbys metoder til grandækning i en af vores tidligere artikler herHer kan du finde inspiration til en mere bæredygtig tilgang til julens grandækning.

Kirkegårdslederne fortæller at de to kirkegårde supplere hinanden i forhold til det grønne. Samt at de har rundvisninger, minikonfirmander, konfirmander, havevandring, med mere kommende på kirkegården.

Afslutningsvis fortæller kirkegårdslederen at man få mange gode nye kontakter i det grønne fælleskab. At flere føler sig set og der kommer mere liv på kirkegården.

Læs mere om Søften og Foldby kirkegård på deres hjemmeside her

Tagget , , ,