Roskilde kirkegårde er ny Grøn Kirkegård

Roskilde Kirkegård

Roskilde Kirkegårde er ny grøn kirkegård

Roskilde Kirkegårde omfatter de tre kirkegårde i Roskilde Domsogn: Østre, Gammel Vor Frue og Gråbrødre kirkegårde samt eksterne samarbejder. Der fokusers på en bæredygtig og tidssvarende drift af kirkegårdene, samt et ønske om at udvikle kirkegårdene i samklang med tidens ånd.

Kirkegårderne ønsker at afprøve nye driftsmuligheder og samarbejder gerne med andre kirkegårde og menighedsråd ud fra en filosofi om, at de alle kan støtte hinanden og at fællesskab gør stærk.

De er lige startet med arbejdet med tjeklisten, men har arbejdet med bæredygtig drift gennem lang tid. De opfylder 29 punkter. To af punkterne værende på deres eget intiativ.

Processen med at skabe rum til forskellige udtryk er udfordrende – både internt men også overfor pårørende og besøgende på kirkegårdene fortæller kirkegården. Der er nødt til at være fokus på grundig information!

Læs mere om Roskilde kirkegård på deres hjemmeside her.

Om Roskilde kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2022