Spentrup Kirkegård er blevet grøn

Spentrup kirkegård

Spentrup Kirkegård er ny grøn kirkegård

Nedestående tekst er skrevet af Spentrup kirkegård graver Anne Kahr Hansen:

Spentrup kirkegård er stedet hvor digterpræsten Steen Steensen Blicher ligger begravet. Det er også her Gudrun Fiil ligger. Hun var gift med den berømte leder af Hvidstengruppen, Marius Fiil. I filmen om Hvidstengruppen ser man optagelser fra Spentrup kirkegård.

Den hyggelige kirkegård ligger i udkanten af Spentrup med udsigt over marker mod vest og den gamle præstegårdsskov mod syd. Det var i denne lille skov, at Blicher have lavet et "svømmebassin" hvor han lærte byens fattige børn at svømme. Den kan endnu ses.

På nordsiden af kirken står den gamle kæmpe Ahorn omkranset af gamle hule gruttesten.

Om Spentrup Kirkegård

• Grøn Kirkegård siden 2023
  • Har udfyldt 30 punkter på tjeklisten
  •  Spentrup ligger i Midtjyllan

Den stedlige graver, Jette, har siden sin ansættelse i 2014 arbejdet med grønne løsninger i det daglige arbejde på kirkegården. I efteråret 2022 faldt samtalen mellem graveren og medhjælperen på begrebet "grøn kirkegård". Vi blev enige om, at finde ud af hvad det krævede at opnå denne titel. Vi fik derfor fat i en tjekliste, og det viste sig, at vi faktisk allerede kunne sætte 27 krydser. Det gav os "blod på tanden" til at gøre endnu mere og blive bedre endnu.

Derfor begyndte vi så småt at anlægge et lille område med u klippede buske og en lille sti hvor blade mv. skal blive liggende til gavn for fugle, insekter, pindsvin mv.  Vi fik også sat fuglekasser op både på kirkegården og i præstegårdsskoven. Derudover har vi dette år eksperimenteret med et helt u klippet græsområde. Vi har også skiftet ud til bæredygtig belysning på kirkegården. Buketter til pynt i kirke og på alteret finder vi fortrinsvis på kirkegården og i grøftekanter.

Det sværeste synes vi er, at sortere affald rigtigt, fordi der er så meget forskelligt, og det tager ekstra tid og plads at sortere. Nogle ting kan gå i genbrugsforretning, noget tilbage til blomsterforretningen.

Vi er to på kirkegården, så vi kan bakke hinanden op, og inspirere hinanden. Det bruger vi meget, og er begge to blevet mere opmærksomme på det grønne.

Du kan læse mere om Spentrup på deres hjemmeside her

Spentrup kirkegård
Spentrup Kirkegård