Terløse-Skellebjerg-Niløse Sogn er nye grønne kirker

Niløse Kirke

Skellebjerg Kirke

Menighedsrådet vedtog i maj 2019,  et aktivt forarbejde, med det mål at blive aktive Grønne kirker. Kirkerne opfylder mange af punkterne på tjeklisten, heriblandt punkt 6 og 7:

X  6. Vi arrangerer eller deltager i en temaaften, studiekreds, udflugt el.lign. om skaberværket, klima, miljø, natur og/eller retfærdighed.

Introduktion til ”Grøn Kirke” og inspirere og invitere medlemmer i menighederne til aktiv medvirken.

Temaer:

• Byttedage ved Borgerhus, og Torvet
  • Plantedage på Kirkegården, i parken og Torvet m. fl.
  • Dianalunds årlige ”Klimasang” – konkurrence i By bladet.
  • Din By, Dit liv, Dine børns liv osv.
  • Bæredygtig Husholdning
  • Aktiver, leg og levendegørelse Grønt Miljø, konfirmander små og store.
  • Katalog til hjemmet, eks. hvordan sparer du på vandet,
  • Hvordan ”Gør du en ”Grøn forskel”!
  • Mindst ”Plastik” genbrug plastik, genbrug af poser til alternative formål, genbrugte lys, aktivitet i     ”Grøn Kirke” Bæredygtig i Grønne lokaler” …..
  • Hit på ………
  • Besøg af Vejrvært Mikael Jarnvig om: Temaet om natur, grøn omlægning ud fra FN-Kampagne Danmark for målene, blev der sat fokus på, hvordan vi som borgere kan være med til at bremse klimaforandringerne.

X   7. Vi arrangerer loppemarked, byttemarked, og/eller deltager i indsamlinger til fordel for klima- og miljøprojekter i verdens fattige lande og/eller i truede områder.

Vi satser på at etablere en ”Byttecentral” og satser på sigt efter etablering af en lokal ”Trosfestival” eller lignende. Gerne i samspil med lokale kræfter omkring Kirkernes information og forankring af det ”grønne arbejde”.

Det er vigtigt, at arbejdet med Grøn Kirke er synligt og forankres i kirkens daglige liv. Arbejdet med at være Grøn Kirke er ikke kun for de særligt interesserede, men både menighedsrådsmedlemmer, kirkens ansatte, menigheden og kirkens øvrige brugere bør optimalt set inkluderes i arbejdet.

Tersløse Kirke

Filadelfia Kirke