Aarhus Metodistkirke er ny Grøn Kirke

Betlehemskirken

Betlehemskirken i Århus

Betlehemskirken er Grøn kirke

De økumeniske bredder vokser inden for grøn kirke. Den metodistiske kirke Betlehemskirken i Århus er blevet grøn kirke.

Kirken skriver og fortæller:
Vi har i Betlehemskirken arbejdet med at blive Grøn Kirke siden februar 2021, hvor vi efter et oplæg fra metodistkirkens landsdækkende klimaråd nedsatte et lokalt klimaudvalg i vores kirke i Aarhus.

Vi opfylder på nuværende tidspunkt 27 punkter. Vi er en kirke, der primært er drevet af frivillig arbejdskraft, og mange er interesserede i at bidrage til kirkens udvikling og dagligdag. Derfor blev der hurtigt nedsat et klimaudvalg i kirken bestående af mennesker med en stor diversitet i alder, køn, interesser og kompetenceområder/viden. På den måde sikrer vi at have en bred repræsentation af menigheden samt mange forskellige øjne på vores arbejde med klima, miljø og bæredygtighed.

Det har været meget givende at opleve de forskellige typer af interesseområder, som de frivillige i udvalget har. Det er alt fra teologiske aspekter af klima (som økoteologi), digitalisering og elektronik, bæredygtig madproduktion, projektledelse og formidling og kommunikation af vores arbejde og nye tiltag til resten af menigheden. En af de ting, som vi haft meget fokus på og talt meget om i klimaudvalget, har været vores overvejelser vedrørende implementeringen af vores tiltag samt formidlingen af dem.

Det er vigtigt for os at favne bredt og at bevare en kirke, hvor der er plads til alle, og klimavenlige valg kan for nogle være en udfordring og virke som en meget stor forandring. Det er noget, vi fortsat kommer til at have fokus på, da vi gerne vil hæve barren i forhold til at tage klimavenlige valg i kirken samtidig med, at alle føler sig som en del af fællesskabet. Vi glæder os til fremadrettet at arbejde videre med resten af tjeklisten samt egne idéer til bæredygtigetiltag i vores kirke.

Du kan finde mere om betlehemskirken på deres hjemmeside her.

Tagget , , , ,